onsdag 13. desember 2017

Lønn for det du har gjort


For Herrens dag er nær for alle folkeslagene. Som du har gjort, slik skal det bli gjort mot deg. Du får lønnen tilbake over ditt eget hode.  Ob 1:15

Tanken om lønn for gjerninger er litt fremmed for mange kristne.  Likevel er Bibelen full av slike vers som forteller at vi skal få lønn for det vi har gjort.  Det står også at vi skal bli dømt etter våre gjerninger, både gode og onde gjerninger.  Her er det viktig å se hva det handler om.  Frelsen er ikke basert på dine gjerninger, men på Kristi gjerninger.  Det du gjør i denne sammenhengen er å si ja til Jesus Kristus.  Har du gjort dette, vil du oppleve at Herren lønner denne gjerning med frelse og evig liv.  Men også som kristne har vårt liv konsekvenser, både her i tiden og når vi står foran Jesus Kristus.  Når du velsigner andre mennesker, og når du tjener Herren, gir det et rikere liv her på jorden.  Herren velsigner deg og du vil kjenne at et liv etter Guds vilje gir deg et helt annet liv enn et liv hvor du går dine egne veier. På denne måten får du lønn for dine gjerninger her i tiden, 2. Kor 5:9-10.  I tillegg sier Skriften at vi ved Kristi domstol skal legge fram regnskap for våre liv.  Da vil Herren gi enhver ros for sine gjerninger for Gud, 1. Kor 4:5.  Herren vil altså gi deg ros for det du har gjort for Ham når Herrens dag kommer.  Men ros og lønn er ikke vårt motiv for å leve for Gud.  Det er takknemligheten for Hans frelsesverk i oss. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar