mandag 28. februar 2022

Kina omskriver Bibelen

 


"The Voice of Martyrs" (VOM) er en organisasjon som forsvarer menneskerettighetene for forfulgte kristne.  De advarer nå om at den kinesiske regjeringen siden 2019 har arbeidet med å omskrive Bibelen etter kommunistiske prinsipper.

Den nye kinesiske "oversettelsen" skal inneholde en rekke prinsipper fra både konfucianisme og buddhisme, men viktigst er oversettelsens støtte til det kinesiske kommunistpartiet.  Ifølge VOM vil denne "bibelutgaven" inneholde "sosialistiske kjerneideer" og avsnitt som ikke er forenlig med kommunistiske ideer, vil bli fjernet.

I 2020 ble det utgitt en lærebok for highschool-elever.  I denne boken finner vi omskrivninger av bibeltekster som man kan forvente blir med i den nye "bibelen" når den kommer på det kinesiske markedet.  Her gjengis historien om kvinnen som ble grepet i hor, Johannes 8.  I avslutningen av denne historien, finner du ikke det som er hovedpoenget i bibelhistorien, nemlig at Jesus tilgir kvinnen. Historien avsluttes da med følgende utsagn av Jesus "Jeg er også en synder!"  

Poenget med slike endringer må være å avvise at Jesus er Gud.  For dersom Jesus er synder, kan Han ikke være Gud.  Han er da heller ikke det fullkomne offer for våre synder, og kan ikke være en frelser.  

Angrepene på Guds ord burde kanskje ikke overraske oss.  Vi ser angrep på mange områder, både ved vrangtolkning av det som faktisk står i Bibelen, og slik som Kina forsøker seg på ved å forandre teksten.  I Kinas tilfelle viser det hvor stor frykt man har for Bibelen.  De bruker betydelig resurser på dette arbeidet.  De begynte arbeidet i 2019, og man antar at den sterkt omskrevne boken er klar først i 2029. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar