fredag 17. august 2018

Ingen omsorg

Se etter på høyre side og se; ingen vil kjennes ved meg. Jeg har ikke noe tilfluktssted. Det er ingen som har omsorg for min sjel.  Salme 142:5

Jeg tror nok det er en del mennesker som vil kjenne seg igjen i den følelsen som salmisten gir utrykk for her.  Det er ikke sikkert det er riktig at ingen har omsorg, men følelsen kan være der likevel.  Det er en vond følelse.  Vi har alle behov for omsorg, særlig når livet er vanskelig.  Paulus takker menigheten i Filippi for deres omsorg i Fil 4:10.  Men han har nok smakt på noe av samme følelsen Paulus også, for han takker for at omsorgen deres har blomstret opp igjen.  Altså følte han at det hadde vært litt i minste laget en periode.  Men Paulus hadde en god medarbeider i Timoteus.  Han omtaler Timoteus på følgende måte: ”Jeg har nemlig ingen andre med samme sinnelag, som så oppriktig vil vise omsorg for deres åndelige ve og vel,” Fil 2:20.  Paulus trengte nok noen omsorgspersoner rundt seg, og ingen var som Timoteus.  Det er godt å ha mennesker i nærheten som bryr seg.  Mennesker som viser interesse og som ser oss når vi trenger å bli sett.  Vi trenger alle en Timoteus.  Tenk om Salmisten kunne møtt denne broderen.  Det kunne snudd fortvilelse og ensomhet til fred og glede.  Har jeg en slik Timoteus i mitt liv, tenker du kanskje?  Jeg vil oppfordre deg til å tenke annerledes.  Tenk på om du kan være en slik Timoteus for andre.  Kanskje noen i dag trenger din omsorg, fordi livet har blitt litt vanskelig.  Din omsorg kan lede mennesker ut av fortvilelse og ensomhet i dag.  Ville ikke det vært stort?

Andaktene på bloggen er hentet fra boken "En om dagen" som er utgitt av Frihet forlag.  Boken selges nå til tilbudspris.  Klikk her for å se mer omtale

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar