onsdag 16. januar 2019

Jubileum - 30 år !

11. januar skrev jeg på bloggen om et 20 års jubileum.  I år er det 20 år siden jeg startet Frihet forlag.  Men jeg feirer også et 30 års jubileum i år.  Det er nemlig 30 år siden jeg begynte som forkynner og pastor.  

Før jeg begynte fikk jeg et bibelvers innfor den tjenesten som lå foran.  Det var 5. Mosebok 11:11-12. Det står det: "Men det landet dere nå drar over for å ta i eie, er et land med høyder og daler, som drikker vann fra himmelens regn, et land som Herren din Gud har omsorg for, Herren din Guds øye er alltid vendt mot det, fra årets begynnelse til dets slutt."  De 30 årene som nå ligger bak har i aller høyeste grad bestått av både høyder og daler.  Jeg har fått lov til å se mange mennesker bli frelst og ta imot Jesus Kristus, men det har også vært smerte og motgang.  Livet generelt kan være både oppturer og nedturer, i tillegg står man i en åndskamp som forkynner og pastor.

Vekkelse
Tidlig i tjenesten fikk jeg være med å be til frelse for 30 mennesker over en periode på tre måneder.  Det var en fest.  Noen år senere hadde jeg gleden av å besøke Estland, der fikk jeg tre år på rad holde møtehelger hvor vi så mennesker som aldri før hadde hørt om Jesus, komme fram med tårer i øynene og ville ta imot frelsen.  I Norge har jeg fått lede muslimer til tro på Jesus og døpte flere av dem i Trøndelag.  Det var folk fra Iran, Irak og Afghanistan. Bildet ovenfor er fra en tale jeg holdt i Israel i fjor.

Har tjent i forskjellige kirkesamfunn
I løpet av de årene som nå ligger bak har jeg vært ansatt i menigheter som tilhører tre forskjellige kirkesamfunn, Misjonskirken, De Frie Evangeliske Forsamlinger og Det Norske Baptistsamfunn.  I tillegg har jeg talt i de fleste andre sammenhenger.  Jeg har blitt kjent med mange mennesker, som alle har satt sine spor og vært med å pege meg som person og forkynner.  


Den menigheten i Norge hvor jeg har fått se de største resultater hittill, er nok årene jeg fikk ha i Lista Misjonsmenighet.  I løpet av årene der ønsket vi velkommen 52 nye medlemmer i menigheten, og jeg hadde 32 barnevelsignelser.  84 mennesker ble lagt til trossamfunnet i løpet av denne tiden.  En festreise på mange måter.  

Nedturer
Som hilsen fra Bibelen uttrykte, har det ikke bare vært høyder, men også daler.  Vi liker vel best å snakke om det gode og positive.  Det er viktig å telle velsignelsene, og legge andre ting bak seg.  Det kan handle om mennesker som har såret oss, eller ting vi selv har gjort. Det er godt å kunne legge nedturene, uansett hva de har handlet om, over på Han som har omsorg for oss.  

Fremtiden
Hvordan årene fremover vil bli vet bare Herren.  Men ønsket om å tjene Han videre på den måten Han kan bruke meg er sterkt.  Jeg kjenner stor takknemlighet til Herren både for kallet Han gav meg, og for de mange velsignelsene jeg har møtt underveis. I fjor økte det på med forespørsler om jeg kunne komme å tale i andre menigheter, jeg måtte si nei til flere.  Allerede i oktober i fjor var første halvår booket med møter så langt jeg har mulighet.  Veien videre har jeg lagt i Herrens hender, men jeg er spent på hva Han vil gjøre.

Det nederste bildet er fra et intervju jeg hadde med Dagsrevyen mens jeg var pastor i Trondheim Baptistmenighet. 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar