onsdag 28. juni 2017

Er du en funksjonshemmet kristen?

Jeg har av og til sammenlignet kristne menigheter med en fotballstadion.  Noen ganger kan det virke som om det er noen få som løper rundt og gjør "jobben", mens det er mange som sitter på tribunen og enten heier eller kritiserer.  Noen er villige til å gjøre en innsats, mens andre er villige til å mene noe om det de andre gjør.

Å beskrive det slik, er sikkert både urettferdig og en karikatur. Men poenget er at vi er alle skapt av Gud med en funksjon.  Det er en hensikt med at vi er født.  Gud har en plan med ditt og mitt liv.  Så lenge vi befinner oss på denne jorden har Gud en tanke med det.  Når Han ikke har bruk for oss her nede lengre, så henter Han oss hjem. 

Det er også slik at alle troende hører hjemme i en lokal menighet, og har en funksjon der.  Bibelen omtaler ikke noe kristenliv utenfor fellesskapet med de andre troende.  Alle bilder Bibelen bruker på kristenlivet innebærer at å være kristen er noe vi skal være sammen med andre.

Et bilde som Bibelen bruker om det kristne livet, er at vi er lemmer på en kropp.  Det understreker veldig tydelig at vi hører til sammen med de andre.  For når alle lemmer fungerer da fungerer også kroppen.  Når et lem ikke er i funksjon, så lider hele legemet.  Så ta med deg følgende spørsmål gjennom sommeren: "Fungerer jeg i det som Jesus har tenkt for meg i menigheten, eller er jeg en funksjonshemmet kristen?"  Trenger du hjelp til å finne din plass og rolle i menigheten, så be om en samtale med pastor eller leder for menigheten.

EN PRESISERING:
Noen leser mine innlegg "som djevelen leser Bibelen" - hadde jeg lyst til å si i dag.  For jeg har fått et par tilbakemeldinger på artikkelen ovenfor, hvor det har blitt lest inn noe i artikkelen som jeg ikke skriver om.  Derfor finner jeg det nødvendig med en liten presisering i ettertid.

1. Jeg skriver ikke om mennesker med en fysisk eller psykisk funksjonshemming i denne artikkelen (kanskje heller åndelig). 
2. Jeg skriver ikke at Gud har skapt fysiske eller psyskiske funksjonshemninger.
3. Jeg skriver ikke at alle dem som dør gjør det fordi Gud ikke har bruk for dem og henter dem hjem (det finnes mange ulike dødsårsaker).
4. Jeg skriver ikke at å være i funksjon nødvendigvis handler om et stort og aktivt fysisk engasjement i en menighet (noen mennesker er tilsidesatt pga sykdom, men har en viktig funksjon i Guds rike). 

Håper noen av misforståelsene dermed er oppklart. Så vil jeg be folk om å lese det jeg faktisk skriver, ikke tillegge meg meninger jeg ikke har utfra det jeg ikke skriver. 

LES GJERNE OGSÅ: 
Hva er da et menneske ...?
Eutanasi - Hvorfor ikke ?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar