onsdag 10. juli 2019

Baptistsamfunnet sliter

Dette året har Det Norske Baptistsamfunn hatt den tvilsomme ære å bli omtalt både i Dagbladet, VG, NrK, Vårt Land og Dagen i forbindelse med homofilisaken. Fra før har vi sett veien Den Norske Kirke har gått i dette spørsmålet. Vi har sett det som skjer i Metodistkirken. Vi kjenner også til at det er brytninger i Pinsebevegelsen rundt spørsmålet om homofili. Men denne sommeren har dette tema igjen blitt behandlet i baptistenes landsmøte. Les også: Hvor går Baptistsamfunnet?

Eksklusjon av Oslo 3. Baptistmenighet
Det er få år siden Baptistsamfunnet ekskluderte Oslo 3. Baptismenighet med begrunnelsen at de hadde innsatt en lesbisk kvinne i lederskapet. Bakgrunnen for diskusjonen på årets landsmøte er at Bærum Baptistmenighet nå har gjort det samme. Dette har man altså gjort bevisst, vel vitende om at en menighet tidligere ble ekskludert på dette grunnlag. Det gjør Bærummenighetens valg mer dramatisk enn valget Oslo 3. Baptistmenighet i sin tid gjorde. Den gang visste man ikke at dette ville føre til eksklusjon. Det visste Bærum Baptistmenighet at det kunne gjøre.

Bærumsaken mer alvorlig
Det som gjør saken ytterligere alvorlig for Bærummeningheten er at det allerede er foretatt en velsignelse av et lesbisk par i menigheten. Det var tidligere forstander Odd Arne Joø som foretok "vielsen". En av "brudene" er nå altså innvalgt i menighetsledelsen. Velsignelseshandlingen ble ikke stoppet av menighetsrådet og "bryllupsfesten" ble avholdt i kirkelokalet.  

Sommerens vedtak
I prosessen fram til landsmøtet har det vært avholdt regionale samlinger hvor Bærum Baptistmenighet har fått lagt fram sitt syn og argumentere for det.  På disse samlingene har ledelsen i Baptistsamfunnet, ved generalsekretæren, også gitt klar beskjed om at man ikke skulle bruke Bibelen i diskusjonen om dette lærespørsmålet. I sakspapirene til årets landsmøte i Baptistsamfunnet hadde hovedstyret skissert to mulige forslag, ingen av dem inkluderte eksklusjon dersom Bærummenigheten ikke revurderte sitt standpunkt. Et forslag om eksklusjon ble avvist. Vedtaket i sommer innebærer at man skal ha en dialog mellom menigheten og baptistsamfunnets ledelse for å finne løsninger som både menigheten og fellesskapet av baptistmenigheter i Norge kan leve med. Vedtaket fra landsmøtet om dialogens hensikt lyder slik: «med sikte på en løsning som oppleves samlende for både menigheten selv og Baptistsamfunnet.»

Siden menigheten tydelig har gitt beskjed om at det ikke er aktuelt å endre syn på hvem som kan sitte i menighetsledelsen, og det sterke fokuset på den lokale menighets selvstendighet, må dette bety at man er villig til å akseptere menighetens valg av lokal ledelse. Så må man bare finne løsninger for hvordan man skal ordlegge seg for at ikke baptistsamfunnet skal splittes.

Lokal selvstendighet
Det må ikke være noen tvil om at baptistisk teologi når det gjelder menighetssyn innebærer den lokale menighets rett til å avgjøre alle spørsmål uten overstyring fra verken baptistsamfunnet sentralt eller et landsmøte. Dette sitter trolig i ryggraden på de fleste baptister. Så menigheten i Bærum har sin fulle rett til å bestemme både hva de vil praktisere lokalt og deres forhold til Guds ord. MEN dersom menigheten skal være en del av et fellesskap av menigheter, må man forholde seg til fellesskapets retningslinjer. Her finnes det tydelige grenser. En av disse grensene har vært dåpsspørsmålet. Ingen menigheter som døper barn opptas som medlemmer i Baptistsamfunnet. Nå presser altså menigheten i Bærum baptistsamfunnets grense på et annet tema. Det er gjelder da vedtak i Baptistsamfunnet fra tidligere om at det ikke aksepteres praktiserende homofile i ledende stillinger. Det mest redelige for menigheten hadde derfor vært at man sa at man hadde utviklet seg i en retning som medførte at man ikke hører hjemme i Baptistsamfunnet lengre, og så meldt seg ut. Istedet velger man å starte en ny opprivende og smertefull debatt for å presse gjennom en endret praksis i kirkesamfunnet. En praksis og et syn man vet er så vanskelig for mange at både enkeltpersoner og hele menigheter vurderer å forlate baptistsamfunnet på grunn av bærumsaken. De finner det umulig å forene denne menighetens praksis med Bibelens ord om homofili.

Kamp for endring av troa
Det er interessant å se hvem som nå engasjerer seg for å få Baptistsamfunnet til å endre tro og praksis i homofilispørsmålet. La meg først si at egentlig handler saken om forholdet til Bibelen. For å sitere bispekollegiet for noen år siden "Bibelen er entydig avvisende til homofil praksis". Likevel kom de frem til at Den Norske Kirke skulle akseptere to syn. Dette handler altså om bibelsyn, og om vi er fri til å se bort fra bibelens klare avvisning av homoseksualitet. Derfor er kampen for endring i homosyn også en kamp for endring av bibelsyn. Og en av dem som har profilert seg i denne runden av homokampen i Baptistsamfunnet, er Erik Aasheim, som meldte seg ut av baptstsamfunnet for 30 år siden.  Det er jo ganske oppsiktsvekkende at en som ikke har vært medlem av kirkesamfunnet de siste tre tiår, velger å aktivt engasjere seg for å påvirke den kirken han for lengst har forlatt. Men han har støtte fra flere sentrale personer i Baptistsamfunnet.  To tidligere generalsekretærer, Billy Taranger og Per J. Midteide, er blant dem som deler synet til Aasheim og menigheten i Bærum.  Flere sentrale nåværende og tidligere medlemmer av baptistenes hovedstyre har også et liberalt syn på homofil praksis. 

Hva skjer videre?
Ifølge vedtaket fra landsmøtet i sommer, vil det fremover bli en dialog mellom menigheten og Baptistsamfunnet.  Formålet med dialogen er altså ikke å få menigheten i Bærum til å endre praksis, men å finne løsninger som begge parter kan leve med.  Nå blir det kanskje mest spennende å se hva de pastorer som har markert seg i bibeltro, konservativ retning, vil gjøre.  Det samme gjelder de menigheter som har utrykt at de ikke kan leve med to syn i homofilispørsmålet.  Ifølge baptistsamfunnet gjelder dette minst 47 menigheter.  Var det tomme trusler når de uttrykte så sterkt at de ikke kunne leve med to syn, eller var det reelt?  Bare framtiden vil gi svar på dette.   

Lenker til avisartikler om saken:
VG: Homofilistrid kan splitte baptistene: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JoLeWm/homofili-strid-kan-splitte-baptistene-i-norge
VG: Ung Baptists sommerleir: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jdr5bL/ung-baptist-homofile-i-par-faar-ikke-vaere-ledere-paa-ungdomsleir
Dagbladet: Ga lesbisk kvinne verv - kan bli kastet ut av baptistsamfunnet: https://www.dagbladet.no/nyheter/ga-lesbisk-kvinne-verv---kan-bli-kastet-ut-av-kirka/70772491 
Vårt Land: Ingen eksklusjonssak mot baptistmenighet etter valg av lesbisk kvinne:  https://www.vl.no/nyhet/ingen-eksklusjonssak-mot-baptistmenighet-etter-valg-av-lesbisk-kvinne-1.1548454?paywall=true
Vårt Land: Per Midteide går ut av Baptistsamfunnet i protest; https://www.vl.no/nyhet/gar-ut-i-protest-1.1031625?paywall=true 
Dagen: Ingen eksklusjonssak mot menighet,  https://www.dagen.no/Nyheter/2019-07-02/Ingen-eksklusjonssak-mot-menighet-med-praktiserende-homofil-i-menighetsr%C3%A5det-769122.html

Bilde: Andrea Rognstrand, VG

3 kommentarer:

  1. bibelens grunntekst er vel ikke forandret, og må vel leses og ikke fortolkes. Dagens kristne er dessverre en gjeng tv-slaver uten real leselyst...kjør debatt.

    SvarSlett
  2. Kan homofile par være medlemmer i en baptistkirke, eller er det bare lederverv en nektes?

    SvarSlett
  3. Homofile er velkommen i alle baptistkirker, både som medlemmer og i verv. Problemet oppstår dersom de eller andre velger å leve i strid med Guds ord. De fleste menighetene vil da si at personer som velger å leve bevisst i strid med Bibelen, ikke kan velges inn i lederoppgaver. Enkelte menigheter vil også reservere seg mot å oppta som medlemmer personer som mener å ha rett til å leve i strid med Guds ord.

    SvarSlett