tirsdag 29. oktober 2019

Takknemlig for livet

Noen ganger i livet kan vi kjenne oss sterke, andre ganger svake.  Noen ganger kan vi strutte av livslyst og glede, andre ganger må vi kjempe oss gjennom dagene.  Vi opplever oppturer og nedturer, glede og sorger.  Slik er livet.

Noen ganger kan også livet være veldig skjørt.  Noen ganger på grunn av ytre forhold, andre ganger på grunn av det som rører seg i vårt indre.  

De fleste som har levd noen år har opplevd både oppturene og nedturene, jeg er en av dem.  Jeg har vært på strålende høyder, men også nede i de mørkeste daler.  Mesteparten av livet har jeg nok vært et sted i mellom.   

Takknemligheten for livet, og det å se det store i de små ting, har blitt sterkere etter de mørkeste periodene.  Å se småfugler som koser seg med maten man har lagt ut var noe som betydde mye for meg for en tid siden.  Et barnebarn som tuller og tøyser.  Sol som bryter gjennom mørke skyer.  Flammer fra en vedovn i stuen.....

Jeg kjenner at jeg er takknemlig for livet.  Jeg er takknemlig for at Gud sendte mennesker i min vei da jeg trengte dem.  Ikke alle delte min tro, men de ble likevel brukt av Gud.  

Noen mennesker sier at de ikke ville vært de vanskelige tider i livet foruten.  Jeg deler nok ikke den tanken.  Jeg kunne godt vært uten. Det ville vært lettere å bare seile i medvind.  Men jeg forstår likevel hva de mener.  De vanskelige tidene kan gi oss en dypere innsikt både i eget liv og i møte med andre.  Det kan gi oss glede i de små ting som vi ellers ikke ville ha tenkt noe særlig på.  

Det jeg håper mest av alt er at livets erfaringer kan gi oss motivasjon til å ta vare på hverandre, til å bidra med noe lys for et menneske som akkurat nå sliter.  Ikke alle opplever det desverre.  Må Herren velsigne denne dagen for deg.  La Han fylle deg med livslyst og glede.   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar