mandag 7. november 2016

En stor takk til Normisjon

Det var bare et par ungdommer i Baptistkirken i Tvedestrand da jeg var tenåring.  Men på bedehushet hadde Normisjon (Indremisjon) et ungdomsarbeid som også hadde egen bibelgruppe for ungdom.  Der fikk jeg ikke lov å være med siden jeg var baptist.

Mitt spørsmål om å få bli med i bibelgruppa måtte opp i styret for bedehuset. Konklusjonen fra det møtet ble altså at jeg ikke kunne være med.  Man var redd for at jeg ville påvirke de andre ungdommene til å bli baptister, fortalte en som var tilstede på møtet.  Det forteller om en tid som jeg håper er forbi.  Det er iallfall ikke det som preger Normisjon på Otta i Gudbrandsdalen.  Der har man en helt annen holdning.

Normisjonsforeningen på Otta har ikke hatt så mye aktivitet de siste årene.  Deres bedehus Eben Eser har vært leid ut og benyttet som Frivilligsentral.  Det har vært noen møter en gang i blant, men ikke noe fast virksomhet.  For en tid tilbake ble baptistene i byen bedt om å komme til et møte med Normisjon.  Der fikk de et tilbud fra de lutherske vennene.  Hvis dere vil overta vårt bedehus, så skal dere kun betale det vi har i lån på eiendommen.  

Les hva avisen Dagen skriver om saken

Baptistkirken på Otta har over tid sett behovet for mer plass og har hatt ulike tanker og ideer omkring dette.  Man har tenkt på muligheten for å bygge om den kirken man hadde og kanskje bygge noen leiligheter over møtelokalet for å finansiere prosjektet.  Det har vært flere tanker, men man har ikke kommet videre med dette.  Økonomien for den lille baptistkirken har heller ikke vært så sterk at man kunne kjøpe eller bygge noe nytt.  Derfor var gleden stor da Normisjon tilbød menigheten å overta deres lokale, som rommer dobbelt så mange mennesker i salen, og har flere andre rom til menighetens arbeid.  Lånet som menigheten overtar utgjør maksimalt 10% av verdien på eiendommen.  

"Baptistene forkynner Guds ord," var Normisjons holdning, derfor ønsket de at vi skulle overta deres bedehus.  Vi takker for en meget generøs gave.  Bildet er fra innvielseshelgen da vi begynte å ta bedehuset i bruk som vårt menighetslokale. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar