tirsdag 1. november 2016

Paven feirer reformasjonen ?

I går (31.10.16) så jeg denne karen på TV.  Pave Frans besøkte Sverige og det ble dekket i sin helhet på norsk TV.  Utgangspunktet for besøket var både en markering av at lutheranerne og katolikkene har hatt 50 år med samtaler, og at denne dagen innleder ett års feiring av reformasjonen fra luthersk hold.  "Feiring" er neppe rett ord å bruke for katolikkene som opplevde at dette var en splittelse av sin organisasjon.

Av og til får jeg problemer med å forklare at jeg ikke har noe forhold til paven.  Særlig når jeg møter mennesker fra land hvor det eneste de kjenner til er Den Romersk Katolske Kirken.  Frisøren jeg hadde i Trondheim, som var buddhist, ville alltid snakke med meg om paven, siden jeg var en kristen.  Hver gang måtte jeg forklare at Baptistene ikke er en del av Den Katolske Kirke.  Hun trodde at paven var leder for alle kristne.  Det ville han nok ha likt, og det er vel også utgangspunktet både for samtalene med lutheranerne og det faktum at han velger å være med på markeringen av reformasjonen.  Den Katolske Kirkes økumeniske anstrengelser har alltid handlet om å bringe tilbake dem som forlot organisasjonen for noen hundre år siden.  Deres enhetsbestrebelser handler om å forene kirker under pavens ledelse.  

Nå er det slik at det alltid har vært kristne kirker som aldri har vært en del av Den Katolske Kirken.  Selv om mange katolikker også har blitt baptister gjennom årene, så er våre røtter i denne frikirkelige gren av kristendommen.  Det er ofte majoritetskirken som har fått beskrive historien, og de har beskrevet det som om alle var en del av deres kirke og at den har blitt splittet opp i ulike grener gjennom århundrene. Slik er det altså ikke.  Det har alltid vært kristne kirker paralellt med Den Katolske Kirke.  Det er trist å vite at Den Katolske Kirken det meste av denne tiden har forfulgt ganske brutalt disse frie kirkene.  

Det er mange grunner til at de frie kristne ikke ville bli en del av pave-kirken.  Her er noen av dem:

1. Vi tror ikke at kirken skal ledes av en pave i Rom.  Vi mener at han ikke er mer Guds representant på jord enn andre troende.  Vi tror ikke han er ufeilbarlig når han uttaler seg som pave.  Vi ser også med bekymring på den posisjon han får i mange katolikkers trosliv.

2. Vi tror at enhver menighet skal være fri og selvstendig, både i forhold til verdslige myndigheter og hverandre. 

3. Vi ser med bekymring på den makt en slik kirke representerer både i forhold til verdslige myndigheter og de enkelte troende.  

4. Vi tror ikke det er riktig å døpe barn, slik den katolske kirken og hennes "barn" (protestantiske kirker) gjør.  Bibelen viser en annen vei i dåpsspørsmålet. 

5. Vi tror ikke at brød og vin i nattverden, på mystisk vis, forvandles til Jesu fysiske kropp og blod.  Vi tror heller ikke at å ta imot nattverden i seg selv gir tilgivelse for synd.   

6. Sakramenter er problematisk for de frie menighetene.  Dette er handlinger som man mener har en virkning dersom de blir utøvd på rett måte.  Man rettferdiggjøres gjennom sakramentene. For mange frie kristne ligger dette farlig nær magi.  Vi tror at bønn og fellesskap med Kristus er veien å gå, ikke ritualer. Bibelen sier at rettferdiggjørelsen skjer ved tro, og at vi er frelst av nåde ikke gjerninger.

7. Vi tror den eneste som var uten synd, var Jesus Kristus. Maria var hans mor og var ikke syndfri.  Hun ble også ihht Bibelen og historien mor til både sønner og døtre etter å ha født Jesus.  

Listen kunne vært veldig mye lengre.  Mange har gjennom historien også ment at Den Romersk Katolske Kirken var skjøgen i Johannes Åpenbaring (og noen morer seg over at markeringen i går skjedde på Halloween).  Dette ble for dem en naturlig konsekvens av alle de ikke-bibelske påfunn fra denne kirken; som avlatshandelen, brutal forfølgelse av frie kristne og forbud mot å eie Bibel for personer som ikke var prester.  De som oversatte Bibelen til språk folk flest kunne forstå, ble også forfulgt brutalt av denne kirken.  Mange frie kristne mener derfor at Den Katolske Kirke som organisasjon ikke er en kristen kirke, selv om mange av dens medlemmer sannsynligvis har mottatt Jesus Kristus som sin Herre og Frelser.  For det er dette som avgjør når alt kommer til alt - enten man er baptist, lutheraner eller katolikk: Vårt forhold til Frelseren Jesus Kristus.


2 kommentarer:

  1. Strålende godt innlegg. Jeg er hundre prosent enig med deg.

    SvarSlett
  2. Meget flott og 100% korrekt. DKK er syndens hus...

    SvarSlett