mandag 9. april 2018

Når de kloke er uforstandige

Jeg priser deg, Far, himmelens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for kloke og forstandige, men åpenbart det for enfoldige. Matt 11:25

Jeg smilte litt da jeg for en tid siden leste at forskere hadde funnet ut at kristne mennesker ikke var like intelligente som gjennomsnittet blant resten av befolkningen.  Denne undersøkelsen kommer helt sikkert til å bli utnyttet i antikristen propaganda.  Man må jo først ha definert hva som er intelligens, og da kan troen på det som hodet ikke forstår være noe av det som trekker ned.  Likevel bekrefter kanskje undersøkelsen Jesu eget ord, uten egentlig å ville det.  Bibelen har nemlig en annen definisjon på klokskap og dårskap enn den verden vi lever i har.  Det som regnes for å være forstand og klokskap blant mennesker, behøver ikke være det hos Gud.  Menneskelig visdom har en tendens til å bli hovmodig.  Man setter sin lit til seg selv og sin egen vitenskap.  På den måten virker det som om det meste åpenbare, blir skjult for de kloke, nemlig at det finnes en Skaper som vil ha fellesskap med oss mennesker.  Men det finnes mange hederlige unntak.  Dyktige vitenskapsmenn har også tatt imot frelsen og latt seg inspirere av Herren i sitt arbeid.  Men i Guds rike er de ikke av høyere status enn de enfoldige.  ”For ordet om korset er en dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst er det Guds kraft,” 1. Kor 1:18. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar