onsdag 28. november 2018

Sen til vrede


Derfor, mine elskede brødre, skal hvert menneske være snar til å høre, sen til å tale, sen til vrede, for en manns vrede fremmer ikke Guds rettferdighet.  Jak 1:19-20

For noen år siden opplevde jeg fysisk at Herren stoppet munnen min.  Ikke fordi jeg hadde tenkt å si noe stygt.  Det var heller ikke usant det jeg skulle si, men jeg takker Gud i ettertid for at han hindret meg.  Bakgrunnen for det jeg hadde planlagt å si var at jeg følte meg såret, urettferdig behandlet og sint.  Jeg fikk i stedet dele det med Herren, så løste Han meg fra disse vonde følelser og tanker.  En manns vrede fremmer nemlig ikke Guds rettferdighet.  Å være snar til å høre, er nok bedre enn å være snar til å tale, når slike følelser dukker opp.  Ikke bare høre, men høre for å forstå.  Få mennesker, om noen, ønsker å såre andre.  Det er få mennesker som ønsker å skape konflikter.  Ofte er våre konflikter og såre relasjoner et resultat av at vi har misforstått og ikke tatt oss tid til virkelig å forstå hverandre.  Det betyr nødvendigvis ikke at vi blir enige dersom vi forstår, men vi er heller ikke så raske til å gjengjelde de ordene og gjerningene vi opplevde vonde.  Dersom du er sen til å tale og sen til vrede, vil du også få bedre tid til å tilgi.  De fleste av oss trenger litt tid til det.  Når vi virkelig hører, kan det også hende at vi oppdager at vi trenger å be om tilgivelse for våre egne ord og handlinger.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar