torsdag 8. november 2018

Vi vil gå til Herrens hus

Jeg gleder meg over dem som sier til meg: Vi vil gå til Herrens hus.  Salme 122:1

Her kjenner jeg at jeg gleder meg sammen med David, når han skriver at han gleder seg over dem som sier at de vil gå til Herrens hus.  Jeg gleder meg fordi det viser at vi har fått tak i hva Herrens hus, menigheten, egentlig er.  Det er Kristi kropp på jord.  Det er der vi kan møte andre troende, både til oppbyggelse og korrigering.  Det er der vi kan tilbe Herren i fellesskap og løfte opp Hans navn sammen med de andre troende.  Det er en glede å kunne komme sammen.  Jeg kjenner en tilsvarende tristhet over dem som klart gir uttrykk for at de ikke vil gå til Herrens hus.  De som ikke har sett at vi trenger hverandre, til tross for våre svakheter.  Vi er ikke alltid enige om alt, vi er ikke alltid i toppform, noen ganger har vi heller ikke oppført oss slik vi burde, men vi er likevel Herrens legeme.  Herrens velsignelse hviler over menigheten, så ufullkomne vi enn er.  Noen kristne ser ut for å innta en ubibelsk holdning om at de vil være kristne alene, eller de vil stikke innom Herrens hus når det passer og de ikke har noe annet å gjøre.  Et slikt slurvete forhold til Kristi legeme er i sterk kontrast til det vi leser om i Det Nye Testamentet.  De holdt trofast sammen, urokkelig holdt de fast ved samfunnet.  En slik holdning gleder jeg meg over.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar