søndag 22. juli 2018

La lovsangen lyde

”Men hent nå hit en harpespiller til meg!" Da harpespilleren spilte, skjedde det: Herrens hånd kom over ham.  2. Kong 3:15

Sang og musikk kan ha noe himmelsk over seg.  Jeg tror alle kristne har opplevd at Herren har rørt ved oss gjennom sangen og musikken.  Guds nærvær kan komme over oss når mennesker som har Jesus som sin Herre deler sine musikalske evner og gaver med andre.  Personlig har jeg opplevd at slik lovsang har løftet meg opp.  Den har gitt meg åndelige opplevelser og løftet meg ut av tungsinn.  Men det er ikke sikkert du ville ha opplevd det samme som meg.  Noen ganger diskuterer vi sangvalg og musikkstil.  Jeg noterer meg at i teksten ovenfor så var det bare en mann som forteller at Herrens hånd kom over han.  Det var flere til stede, men Gud rørte ved kongen denne dagen.  En annen dag er det andres tur til å berøres av Herren.  Jeg kan ikke kreve at den type sang og musikk som velsigner meg, skal synges hver gang vi er samlet.  Da fratar jeg mennesker opplevelsen av å bli berørt av Herren.  For Herren spiller kanskje på andre strenger i deres liv.  Herren skapte oss forskjellig, også når det gjelder hvordan vi møter og blir velsignet av Ham.  Men noen ganger berører Herren oss i en form vi vanligvis ikke regner for vår stil. Så kanskje handler det mer om åpne hjerter enn om stil og form?

Andaktene på bloggen er hentet fra boken "En om dagen" som er utgitt av Frihet forlag.  Boken selges nå til tilbudspris.  Klikk her for å se mer omtale.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar