I Lukas 15 finner vi
den historien som ofte har blitt kalt for «Den bortkomne sønn». Den kunne like gjerne ha blitt kalt for «Den
hjemmeværende sønn», eller «Den kjærlige far».
Denne historien har mange elementer ved seg. Jeg tror Jesus ved å fortelle denne historien
hadde mye på hjertet, både om Gud som far, om oss som er aktive troende og dem
som har forlatt Gud men vender tilbake.
I denne artikkelen skal det
handle om dem som har falt, hvordan vi møter hverandre og hvordan Jesus
gir oss oppreisning og nye muligheter.
Da er det den hjemmeværende sønnen som er tema. Hans bror hadde falt så grundig. Han hadde sløst bort gavene han hadde fått av
sin far. Han hadde levd et nedbrytende
liv, men fikk en lengsel etter å komme tilbake til sin far. Det er mange mennesker som er i en slik
situasjon. Mennesker som har gått på
søndagsskole, vært med i barne- og ungdomsarbeid, og kanskje også vært aktive i
en menighet i voksen alder. Men så traff
livet dem på en måte som førte dem bort fra fellesskapet og bort fra nærheten
til Gud. Tanken dukker opp; kanskje jeg
skulle vende tilbake?
Å møte Far først
Jeg har ofte tenkt at
det var godt at den bortkomne sønn ikke traff broren først. Når vi ser hvordan den hjemmeværende sønnen
reagerer på at hans falne bror kommer tilbake, så er det godt at det var Far
han fikk møte først. Jeg tror det var
helt avgjørende. Men hvem møter våre falne
brødre og søstre først når de tar de første usikre skritt tilbake?
Enten møter de en
kjærlig Far gjennom deg, eller så møter de en «hjemmeværende sønn» som slett
ikke er klar for å ta tilbake en som har sviktet og syndet. Ser vi historien på denne måte, kan Jesu ord
også ramme oss. Hvordan har vi tatt imot
eller oppført oss i møte med dem som har sviktet? Jeg tror de fleste av oss må innrømme at her
har det vært både og. Noen har fått møte
Far gjennom oss, men kanskje ikke alle?
Hvorfor sitter det så mange troende mennesker hjemme og ikke er en del
av et aktivt kristent fellesskap?
Hvorfor har mange av dem et så negativt syn på menighetslivet? Møtte de den hjemmeværende sønnen først? Hvis
du tar deg tid til å lese Lukas 15:25-32 så ser du den hjemmeværende sønnens
reaksjon, og Fars korrigering av ham.
For den hjemmeværende broren var nok like bortkommen som sin yngre
bror. Han var preget av fordømmelse og
et hardt hjerte. Kristne med en slik
holdning representerer ikke sin Far.
Nå er det fest
Guds holdning når et
menneske vender om, er altså ikke å minne han på alt som har gått galt. Den yngste sønnen, den bortkomne sønn, hadde
forberedt en lang tale til sin far. I
talen ville han beskrive elendigheten, og spørre om han muligens kunne være en
tjener for sin far. Han følte seg ikke
verdig til å være sønn. Den talen fikk
han aldri holdt. Far er så glad over at
han har vendt tilbake at det virker som om det som var gjort er slettet
ut. Og kanskje er det nettopp det det
er. Når et menneske vender om og kommer
til Gud vår Far, så møtes han av tilgivelse, glede og kjærlighet. «Men nå er det rett at vi skulle fryde oss
og være glade, for din bror var død og er blitt levende, han var fortapt, men
er nå funnet.» Lukas 15:32
Vi vet hvem det er
som fortsetter å minne oss på våre synder og feiltrinn, og mange kristne
mennesker bidrar i hans virksomhet. De
holder syndene levende ved å fortsette å minne den falne om hans fall, og
dømmer han utfra verdens standard. Men
vi har fått en annen standard i Guds ord.
Vi ser at Jesus viser en annen vei.
Han viser veien til gjenopprettelse og tilgivelse. Han gjeninnsetter oss som sine sønner og
døtre, og leder oss tilbake til den veien Han hadde for oss da vi en tid var på
villspor. På samme måte som profeten Jona
igjen fikk samme kall som det han forsøkte å rømme fra, så har Herren det samme
kall til deg og meg, og Han forventer at vi følger Han.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar