Jesus er
tydelig på hva som er rett og galt. Han
tillater på ingen måte synden. Han vet
bedre enn noen hva dette gjør med oss, og Han vet hva den også gjør med Han. Synden kostet ham lidelse, smerte og
død. Så hvis man leter i Bibelen etter
tillatelse til å synde, så leter man forgjeves.
Jesus
fordømmer synden vi alle har gjort, men han løfter synderen opp og gir nåde.
Den første vekkelsen
Hvis vi
ikke forstår Jesu måte å møte mennesker på, så er det en del historier i
Bibelen som rett og slett blir vanskelig å forstå for oss. Vet du f.eks. hvem Jesus brukte i den første
vekkelsen vi leser om i Det Nye Testamentet?
Den første vekkelsen er ikke pinsedagen hvor Kristus-fornekteren Peter
står fram og blir redskap til at 3.000 mennesker tar imot troen. Nei, den første vekkelsen leser vi om
allerede i Johannes 4. Det er en kvinne
som lever et liv som er i sterk kontrast til Jesu forkynnelse og lære. Hun har hatt hele fem menn, og den hun lever
med nå er ikke hennes mann. Det er en
kvinne folk flest ikke vil ha noe med å gjøre.
Selv Jesu egne disipler reagerer på at Jesus er sammen med henne. Men på grunn av hennes vitnesbyrd i byen står
det: «Mange av samaritanerne fra denne
byen var kommet til tro på Jesus på grunn av det kvinnen sa da hun vitnet:
"Han har sagt meg alt det jeg har gjort."» Johannes 4:39. Jesus gav henne en mulighet som mennesker
neppe ville ha gitt henne. Hvis dagens
kirkeledere skulle hatt hånd om denne saken, så ville nok de fleste sagt «Du må
først få skikk på livet ditt, så må du vise at du er vår tillit verdig,
deretter skal vi vurdere om vi kan sende deg inn som forkynner i byen.» Den
vekkelsen hadde aldri kommet.
Denne kvinnen gjør det som er rett
Både i
ord og i handling viser Jesus igjen og igjen at den menneskelige måten å tenke
på ikke fungerer i Guds rike. Han ser
hjertene, og ser både harde hjerter hos dem som går for å være gode troende, og
han ser åpne hjerter hos dem som mennesker avviser. Fariseerne var oppriktige troende mennesker
med et tydelig fokus på Guds ord.
Likevel blir de refset av Jesus igjen og igjen. Ikke for å ville leve etter Guds ord, men på
grunn av harde hjerter og regelrytteri. Det menneskelige aspektet var skjøvet
til side til fordel for regler og paragrafer som Herren aldri hadde ment skulle
forstås på denne måten.
Hjemme
hos fariseeren Simon opplever man at det kommer inn en kvinne som har et liv
som ikke er rett. Hun stiller seg bak Jesus, gråter, vasker Jesu føtter og
salver med velduftende olje. Hvordan hun har tjent opp penger til å kjøpe oljen
kan man bare spekulere i. Bibelen kaller
henne for en synderinne. Mens Simon har
fordømmende tanker, så møter Jesus henne på en helt annen måte. Han ser i kvinnen et ønske om et annet
liv. Hun får en hilsen fra Jesus som
Simon ikke får, nemlig «Men Jesus sa til
kvinnen: "Din tro har frelst deg. Gå bort med fred!"» Lukas
7:50
Nåde eller steining
En annen
historie finner vi i Johannes 8 om kvinnen som er grepet på fersk gjerning i
hor. Flere har nok undret seg over
hvorfor hun er den eneste som er tiltalt.
Hvis hun ble grepet på fersk gjerning, må det vel ha vært en person til
der? Det de skriftlærde og fariseerne
ville gjøre med denne kvinnen, var det Moseloven hadde sagt skulle gjøres med
mennesker som hadde gjort slike synder. De
fulgte med andre ord bare lovens bokstav.
De burde vel fått ros og ære av Jesus for sitt ønske om troskap mot Guds
ord?
Jesus gav
dem noe å tenke på denne dagen. For det
disse ikke hadde forstått var at de selv var rammet av den samme lov som de
ønsket å dømme denne kvinnen etter. Og i
prinsippet var det ingen forskjell, for Jakob 2:10 viser oss følgende «For den som holder hele loven, men bryter
ett av budene, han har forbrutt seg mot dem alle.» Det betyr egentlig at
dersom denne kvinnen skulle steines for lovbrudd, så burde de skriftlærde og
fariseerne også steines. For alle
mennesker har på ett eller annet punkt brutt Guds lov. De gikk stille bort en etter en, de eldste
først, står det i Johannes 8:9. Jesu
svar i møte med denne kvinnen er «Da
rettet han seg opp og spurte: "Kvinne, hvor er de? Har ingen fordømt
deg?" Hun svarte: "Nei, Herre, ingen." Da sa Jesus: "Heller
ikke jeg fordømmer deg. Gå bort, og synd ikke mer fra nå av!"»
Johannes 8:10-11. Jesus ga nåde og en ny
start til en som Han visste kom til å falle igjen. Hvordan kan jeg si det? Jo, fordi ingen klarer å leve rett gjennom
livet. Alle mennesker faller i
synd. Vi får håpe hun ikke falt i samme
synd, men hun ville trenge Jesu nåde igjen senere i livet også. For den trenger vi alle. Jo før vi innser dette, jo bedre er det. Fariseerne og de skriftlærde gikk nok bort
med en følelse av skam og nederlag. Mens
kvinnen opplevde at nederlaget ble snudd til seier og frihet. Gud snur ofte
ting på hodet.
Har du drevet hor?
Det er
mange historier i evangeliene om hvordan Jesus møter mennesker som på en eller
annen måte har falt utenfor på grunn av synd.
Disse historiene er like mye en undervisning til oss om hvordan vi ikke
skal møte den som har falt, som det er historien om Hans nåde til den som
trenger det. De som vurderer andre
menneskers liv og dømmer på en eller annen måte, blir ofte satt på plass av
Jesus. Og noen ganger må han forklare
for dem at de ikke er noe bedre enn andre, det er bare det at de ikke ser
bjelken i sitt eget øye. De er så
opptatt av flisen i sin brors øye.
Allerede
i sin bergpreken snakker Jesus om hor.
Hadde fariseerne og de skriftlærde lyttet til denne forkynnelsen, kan
det hende de hadde vært noe mer forsiktige med å dra kvinnen i Johannes 8 til
Jesus. For der sier Jesus: «Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne
med begjær etter henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt
hjerte,» Matteus 5:28.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar