onsdag 18. januar 2017

Hva visste Paulus om homofili?



I debatten om homofili blir det ofte hevdet at Paulus ikke kjente til det vi i dag omtaler som homofili.  Det varige kjærlighetsforholdet mellom to mennesker av samme kjønn var ukjent på hans tid, hevder man.  Er denne påstanden korrekt og er spørsmålet i det hele tatt relevant?

En verdensborger
Paulus kom fra den hellenistisk-romerske byen Tarsus og var en velutdannet romersk borger.  På bakgrunn av hans mange reiser, også til storbyer som Aten, Korint, Antiokia og Efesus, er det nesten utenkelig at han ikke skulle ha fått god kjennskap til ulike former for homoseksualitet i den gresk-romerske kulturen.

Paulus bodde f.eks. tre år i storbyen Efesus og 18 måneder i Korint, Ap.gj. 20:31 og 18:11.  Korint var kjent for sitt seksuelle mangfold.  Å leve «korintisk» betød på folkemunne å ha et utsvevende seksualliv.  Paulus’ to brev til menigheten i Korint viser at han var godt orientert om ulike former for seksuell adferd.

Et kjent fenomen
At homoseksualitet, slik vi kjenner det i dag, var et kjent fenomen også i Paulus’ samtid ser vi av de mange skriftlige kildene vi har fra denne tiden.  Her er noen få eksempler på dette:
PLATON (år 427 – 347 f.Kr.)
Platon skriver i dialogen «Symposium» om en type mennesker som i sin erotiske lengsel søker et kvinne/kvinne forhold eller et man/man forhold.  Om disse skriver han: «Gifter de seg, er det bare fordi de er tvunget av skikk og bruk, for de føler ingen dragning av naturen mot ekteskap og barneavl.»  (Symposium 191-192).

ARISTOTELES (år 384 – 322 f.Kr.)
Aristoteles kommer inn på homofil adferd i sin «Nikomakiske etikk.» «Noen er slik av naturen, andre av vane, så som de som er misbrukt fra barnsben av.» (Nikomanske etikk 7.5).

SENECA (år 4 f.Kr – 65 e.Kr)
Seneca var bror til Gallio, som var guvernør i Korint mens Paulus bodde i byen (Ap.gj. 18:12-17).  Han var kjent for sin kjærlighet til unge, voksne menn.  Senecas elev, den senere keiser Nero, feiret i full offentlighet minst to «bryllupseremonier» med menn.

MARTIAL (år 40 – 104 e.Kr)
Martial forteller om et bryllup mellom to menn, der det til og med var gjort avtale om medgift.  Han nevner også stoikeren Decianus som «tok seg en ektemann.»

PLUTARK (ca år 45 – 125 e.Kr)
Plutark drøfter i sin bok «Erotikos» et samlivsetisk dilemma: En ung mann blir gjenstand for tilnærmelser fra både en gutt og en jente.  Hvem skal han si ja til?  En talsmann for homofilien argumenterer med at «tiltrekningen mot unge gutter og mot kvinner dreier seg om en og samme sak: kjærlighet.»

SUETONIUS (født i år 69 e.Kr)
Suetonius var en kjent romersk forfatter og historiker.  Han skriver om Neros etterfølger, Galba, at «hans erotiske lidenskap var mest rettet mot sitt eget kjønn, mot robuste menn som hadde gutteårene bak seg.»

I tillegg til disse har vi mange eksempler på homofilt og bifilt samliv hos fremstående menn fra oldtiden bl.a. keiserne Augustus, Tiberius, Domitian, Hadrian og Trajan. 

Det er altså tydelig at ulike former for homoseksuelle følelser og praksis var godt kjent i Paulus’ samtid, og at dette må ha vært kjent for en mann som Paulus.  Han var godt utdannet, romersk borger og samfunnsengasjert.

Feil spørsmål
Spørsmålet om hva Paulus visste om homofili er egentlig ikke et relevant spørsmål. Hvis det Paulus har skrevet og som har blitt en del av Bibelen ikke er Guds ord – da er spørsmålet i aller høyeste grad relevant.  For da er dette et menneskes meninger, preget av den kultur han vokste opp i og var en del av. Hvis han ikke visste noe om kjærlighetsforhold mellom to av samme kjønn vil vi kunne bruke dette mot hans oppfatninger.  Men hvis Bibelen er Guds ord, så spiller det ingen rolle hva Paulus visste eller mente om homofili.  Da er det Gud som taler. Men i dette tilfelle kan vi både bekrefte at Paulus visste hva han snakket om, da han avviste homofili, og at Bibelen er Guds ord til oss uansett hvilke menneskelige kunnskaper Paulus hadde.

Paulus og de første kristne representerte på mange måter en samlivsetisk motkultur i sin samtid. Er ikke vi kalt til det samme, i lydighet mot Herren og Hans vilje?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar