Når
vi ser hva Bibelen sier om Faderen, Sønnen og Ånden, ser vi tydelig at disse
hver for seg fremstilles som Gud (Se tidligere artikler om treenigheten).
Samtidig sier altså Bibelen at det er bare en Gud. Mange opplever dette
som vanskelig å forstå. Det burde ikke overraske noen at det er vanskelig
for mennesket å forstå Gud. Gud er langt større enn vårt menneskelige
intellekt har evne til å fatte. Gud er ubegrenset – vi er
begrenset.
Jeg
har ved et par anledninger sitert 1. Joh 5:7 fra den tradisjonelle grunnteksten
(textus receptus), slik den er oversatt i Bibelforlagets norske
bibeloversettelse fra 1997. Denne bibel-oversettelsen følger de gamle
tradisjonelle bibeltekstene, slik den engelske King James oversettelsen og den
tyske Luther-Bibelen også gjorde. Dette verset, som også ble benyttet som
argument i diskusjonen omkring treenigheten i den tidlige kristne kirke, er
kanskje det enkeltstående bibelvers som tydeligst understreker treenigheten:
”For
det er tre som vitner i himmelen: Faderen, Ordet og Den Hellige Ånd. Og
disse tre er én.”
Noen
avsluttende tanker om det hebraiske ordet "Elohim"
Jeg
vil avslutte artikkelserien om treenigheten med å si noen ord om Guds navn,
slik vi møter det i den hebraiske grunnteksten. Bibelen bruker flere navn
på Gud, men det vi møter først (1. Mos 1:1) og flest ganger, er ”Elohim.”
I den norske oversettelsen brukes noen ganger ordet ”Gud” og noen ganger
”Herre.”
Det
som er interessant med dette ordet er at det er et flertallsord. Selv om
det er et flertallsord brukes det på hebraisk som om det var et
entallsord. I setninger hvor Elohim benyttes, står både verb og adjektiv
i samsvar med entallsform. Noe som igjen understreker at Gud er én
(entall), men samtidig uttrykkes i tre personer (flertall).
For
å få helheten i spørsmålet om treenigheten, bør du lese hele artikkelserien:
1.
Gud er en
4.
Tre personer
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar