søndag 2. desember 2018

Dagens helt

”Jeg har sannelig sett undertrykkelsen av Mitt folk som er i Egypt. Jeg har hørt deres klage og er kommet for å utfri dem. Og kom nå, Jeg vil sende deg til Egypt.”  Apg 7:34

Programmet ”Hodejegerne” på NRK hadde et innslag hvor de kåret dagens helt.  En mann ble kåret til helt fordi han hadde reddet naboen ut av huset som brant.  En gutt hadde reddet kameraten fra å drukne. Heltene var mennesker som hadde gjort valg som berørte andre mennesker.  Det var viktig at disse heltene var på det sted de var, og gjorde det de gjorde, gjennom det ble de redningsmenn. 

I Bibelen leser vi om flere slike helter.  En av dem var Moses. Gud hadde hørt ropet fra fangene i Egypt og kalte Moses til å bli en redningsmann.  Moses hadde motforestillinger.  ”Hvem er vel jeg,” spurte han.  Det er feil spørsmål.  ”Hvem er Gud,” burde han spurt.  For Moses hadde aldri klart oppgaven uten Guds hjelp.

Du er også kalt til å være en slik helt, en redningsmann.  Det er et rop fra mennesker som lider og lever i fangenskap også i dag.  Det er et rop om frihet og frelse.  Gud har hørt ropet, og kaller oss til å bli redningsmenn, som fører mennesker fra døden til livet. Gud vil redde mennesker i din nærhet. Det er ikke tilfeldig at du er der du er.  Det finnes mennesker rundt deg som trenger frelse og redning. 

Vil du leve et liv som setter spor, som betyr noe for andre, så bli en redningsmann som leder mennesker til Jesus Kristus, ”så mange som tok imot Ham, dem gav Han rett til å bli Guds barn, dem som tror på Hans navn” Johannes 1:12.  Intet betyr mer enn å få være et Guds barn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar