lørdag 1. desember 2018

Evig fortapelse

De skal bli straffet med evig fortapelse borte fra Herrens åsyn og borte fra Hans krafts herlighet,  2. Tess 1:9

Fortapelsens mulighet er beskrevet mange steder i Bibelen.  Den som snakker mest om helvete er Jesus selv.  Ordet helvete benyttes 7 ganger i vårt Nytestamente.  En av disse gangene er det Jakob, Jesu bror, som omtaler helvete.  De andre gangene er det Jesus selv.  Fortapelse derimot står det om hele 90 ganger.  Kanskje de synes det var lettere allerede på Jesu tid å snakke om fortapelse fremfor helvete?  Slik er det mange som tenker i dag iallfall.  Det viktige er vel egentlig ikke hvilket ord man bruker, men at man er klar over fortapelsens mulighet.  Beskrivelsen av fortapelsen, både her og andre steder i Bibelen, er slik at vi forstår at dette er et sted ingen av oss har noe ønske om å tilbringe en eneste dag av vårt liv.  Når vi i tillegg vet at fortapelsen ikke er en dag eller et år, men en evighet, da kjenner vi at dette blir et vanskelig tema. For vi vet samtidig om noen som kommer dit.  Inngangsbilletten er at de har sagt nei til frelsen, og vi kjenner noen som har gjort det.  Vi skulle ønske at det var et tredje alternativ, men det er det ikke.  Derfor er det så viktig at du og jeg med våre ord og våre liv kan være med å lede mennesker til evig liv.  Vi kan være med å redde mennesker fra denne fortapelsen.  Hvorfor ikke be til Gud når du har lest dette, at Han skal lede deg til et menneske i dag som du kan dele Livets ord med?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar