mandag 21. august 2017

Det skal koste å eie !



Det kommer stadig innspill fra ulikt hold om at vi burde skatte mer, og at det vil være nyttig med skatt på flere områder av vår hverdag. I tillegg til inntekstskatt og skatt på varer/tjenester vi handler/benytter oss av, betaler de fleste av oss en skatt som kalles TV-lisens bare for å eie et TV - det spiller ingen rolle om du ser på dette stuemøblet eller ikke. Det spiller heller ingen rolle om du ser på de kanaler som mottar skatten. Å eie, skal koste. Vi betaler også en årlig skatt for å eie en bil. Denne skatten kalles årsagift (i tillegg til bensinavgift og bompenger for bruk av bilen). Mange av oss er også så heldig å få lov til å betale kommunal eiendomsskatt fordi vi eier vår egen bolig. Denne boligen er allerede betalt med penger som er beskattet. Vi har også betalt en egen skatt for selve bolighandelen (også kalt dokumentavgift).

Det jeg synes er så urettferdig med denne beskattningen av ting jeg eier, er alle de ting jeg ikke skatter for å eie. Jeg har f.eks. gjennom årene kjøpt mange bøker, ikke bare TV, bil og hus. Hvorfor skal jeg ikke skatte av min boksamling? Det er jo nedprioritering av kultur, og ikke minst stor forskjellsbehandling. Jeg kjenner også noen damer som har samlet seg store mengder sko som de får eie uten noen form for beskattning (annet enn da de kjøpte dem).  Her ser jeg mange muligheter i fremtiden.

Hvorfor ikke også innføre en skatt på det folk ikke har, og som må ses på som en fordel fremfor andre og derfor bør beskattes. Tenk på alle dem som er friske f.eks. De slipper jo veldig billig unna både egenandeler og medisiner. Det er jo en stor fordel som burde beskattes. Noen burde snart finne opp en skatt for å skape mer likhet og utjamning i samfunnet.

Skriftlig ironi, kan noen ganger være vanskelig, men i dag klarte jeg ikke å la være. Alt vi kjøper (for penger som allerede er skattet av) blir skattet ved anskaffelse (mva), å eie bør ikke skattes. En veldig god grunn til det, er at politikere ved et enkelt vedtak i stat eller kommune, kan sette enkeltmennesker i økonomiske vanskeligheter.  Noen klarer alle skattene uten problemer, men mange har også en annen hverdag. Det finnes faktisk lavtlønnede mennesker i Norge, uføre og andre med en vanskelig økonomisk situasjon. La dem være trygge på at når de har mulighet til å kjøpe seg hus, bil eller noe annet, så får de ikke en årlig skattesmell i etterkant.

Så registrerer jeg at flere av tidligere topper i det partiet som fremfor noen har hatt økte skatter på sitt program, sluttet å betale skatt så fort de kunne - til tross for millioninntekter. Et par av dem har til og med vært statsministre i Norge. Jeg lar meg provosere en smule av slikt. Ha en god dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar