onsdag 2. oktober 2019

Guds utvalgte folk - utvalgt til hva?

I kristen sammenheng hører vi ofte jødene omtalt som Guds utvalgte folk.  Gjennom forkynnelsen, gjerne med utgangspunkt i Det Gamle Testamentet, får vi høre om hvordan Gud utvalgte jødene som sitt folk - men hva ble de utvalgt til?

Jeg har selv vokst opp i en kristen menighet på Sørlandet, og har hørt om jødene som utvalgt av Gud, men jeg kan ikke huske at jeg har hørt konkret hva Gud hadde utvalgt dem til.  Kanskje fulgte jeg dårlig med under forkynnelsen, eller kanskje ble det aldri sagt noe om det.

I mine seminarer som jeg holder rundt omkring i menigheter og husfellesskap som ønsker å sette fokus på Israel og jødene, så er dette et av de tema jeg underviser om.  For Bibelen nevner flere ting som jødene er utvalgt til.  Dette er oppgaver som du nyter godt av i dag.  Verden ville sett dramatisk annerledes ut dersom jødene ikke hadde utført den oppgaven Gud har kalt dem til.

Dersom du ønsker besøk i din menighet, forsamling eller husgruppe, så ta kontakt med meg på epost ulfml@online.no eller på telefon 40 21 17 17.  Vi ses :-) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar