For å forstå hvordan
man kan svare både ja og nei på spørsmålet om Gud døde på korset, må man forstå
hvordan Gud uttrykkes gjennom tre personer. Vi tenker da ikke personer i
betydning av mennesker, men kanskje heller i form av uttrykksformer.
Det
bibelverset som fremfor noen understrekker hvordan Gud uttrykkes gjennom tre
personer er 1. Joh 5:7 i den tradisjonelle grunnteksten: ”For det er tre som
vitner i himmelen: Faderen, Ordet og Den Hellige Ånd. Og disse tre er en.”
I det første kapittel i Johannes evangelium ser vi hvordan Jesus Kristus
omtales som Ordet. Dermed forstår vi at Faderen, Sønnen og Den Hellige
Ånd er en, samtidig som vi også ser at disse har sitt eget uttrykk. Dette
kommer frem i forbindelse med Jesu dåp, Matt 3:16-17. Da Jesus kom opp
fra vannet etter dåpen, lyder Faderens ord fra himmelen, samtidig som Den
Hellige Ånd kommer ned over Jesus i form av en due. Dette skjer altså
samtidig som Bibelen sier at det er bare en Gud. I Misjonsbefalingen
finner vi også treenigheten uttrykt når det står at vi skal døpe mennesker til
Faderens, Sønnens og Den Hellige Ånds navn, Matt 28:19. Velsignelsen i 2. Kor
13:14 understreker også de tre personer i guddommen når det står ”Herren
Jesu Kristi nåde og Guds kjærlighet og Den Hellige Ånds samfunn være med dere
alle!” I de følgende tre kapitler, vil jeg si noe om hver av disse tre
personene i guddommen.
1. Faderen er Gud
Så
vidt jeg vet er det ikke noen diskusjon om at Faderen er Gud. At Gud omtales
som Fader har to årsaker. For det første så omtales forholdet mellom Gud
Fader og Jesus Kristus, som et forhold mellom far og sønn, se f.eks Joh 3:16,
Matt 10:32. Den andre årsaken til at Gud omtales som Fader er også at vi som
mennesker kan ta imot Kristus og gjennom det bli Guds barn, Joh 1:12. Familieforholdet
er benyttet gjennom hele Bibelen som et bilde på vårt forhold både til Gud, til
Kristus og til hverandre.
Bibelen
er veldig tydelig på at Gud er vår Far: Mal 2:10, Rom 1:7, 1. Kor 1:3, 2. Kor
1:2, Gal 1:3, Ef 1:2 m.fl. Det er altså ikke noen tvil om at Faderen er Gud.
2. Jesus Kristus er
Gud
Hvordan
kan man si at Jesus Kristus også er Gud? Hvilke bibelvers er med å
understreke dette? Det er flere vers og sammenhenger som både indirekte
og direkte viser oss at Jesus Kristus er Gud. Vi har tidligere nevnt et
par eksempler, for eksempel 1. Joh 5:7 og Misjonsbefalingen i Matt 28:19, som
begge likestiller både Faderen, Sønnen og Ånden. Et par andre forhold som
indirekte viser oss at Jesus er Gud er det faktum at Han tilgir synd og tar imot
tilbedelse fra mennesker.
Jesus
tilgir synd. Det står om Jesus i Matt 1:20-21 at Han skal frelse sitt folk fra
deres synder. I Mark 2:5 tilgir Han syndene til en lam mann. Å
tilgi synder er det bare Gud som kan gjøre. Det var derfor folket også reagerte
så sterkt når Jesus tilga synd, Mark 2:7. Dermed kan vi si at enten så var
Jesus Gud eller så hadde Han ikke noen mulighet til å tilgi synd.
Jesus
blir tilbedt som Gud. ”Herren din Gud skal du tilbe, og Ham alene skal du
tjene,” svarer Jesus da Han fristes av djevelen i ørkenen, Luk 4:8. Jesus
visste med andre ord at tilbedelsen kun skal gis til Gud. Likevel
aksepterer Han at en kanaaneisk kvinne tilber ham i Matt 15:25. Når Tomas
sier: ”Min Herre og min Gud,” aksepterer Jesus dette i Joh 20:28. Enda
tydeligere blir det i Hebr 1:6 ”Alle Guds engler skal tilbe Ham.”
Andre
ord om Jesus som Gud. Men Jesus har også noen utsagn som ikke kan tolkes
annerledes enn at Han hevder at Han er Gud. ”Jeg og Faderen er ett” Joh
10:30. ”Den som har sett meg har sett Faderen,” Joh 14:9, se og 1. Joh 2:23.
”Den som tar imot meg, tar imot Han som har sendt meg,” Matt 10:40. Også
andre deler av Bibelen har tilsvarende utsagn om Kristus, for eksempel ”Gud ble
åpenbart i kjødet…” 1. Tim 3:16.
Jesus
omtales som skaperen i både Kol 1:16 og i Hebr 1:2. Videre står det også
at Jesus er bildet av den usynlige Gud, Kol 1:15 og Hebr 1:3. Det er i Jesus at
vi får se Gud. Dette understrekes også i Joh 14, hvor Jesus sier at
dersom vi hadde kjent Han, hadde vi også kjent Faderen. Den som har sett
Han har sett Faderen, Joh 14:7-9.
I
Johannes 1:1-14 finner vi et slikt avsnitt som understreker hvordan Jesus er
Gud midt iblant oss. ”I begynnelsen var ordet … og ordet var Gud,” står det i
Joh 1:1. Når vi leser videre i kapittel 1, ser vi hvordan Ordet blir kjød
i v. 14. Av sammenhengen ser vi tydelig at dette handler om Jesus
Kristus. Han er Ordet/Gud som tok bolig blant oss mennesker.
I
Kol 2:9 står det om Kristus at ”i Ham bor hele guddommens fylde legemlig.”
Dette kan heller ikke tolkes på annen måte enn at alt hva Gud er og har, bor i
Kristus, og at dette er en understrekning av at Kristus er Gud på jord.
Rom
9:5 er et av de mest tydelige versene. Det står det at Jesus Kristus er over
alle, den evige velsignede Gud. Også 1. Joh 5:20 sier rett ut at Jesus
Kristus er den sanne Gud.
3. Den Hellige Ånd er
Gud
Ser
man på Åndens egenskaper og gjerning vil man fort finne at Han fremstilles på samme
måte som både Faderen og Sønnen, og at Han omtales med personlige
egenskaper.
Den Hellige Ånds
gjerning
Den
Hellige Ånd er til stede i skapelsen av denne verden, 1. Mos 1:2, hvilket
innebærer at Han ikke er et skapt vesen, men er en del av guddommen som stod
bak skapelsen. Dette kommer også fram når Gud skaper mennesket. Da
velger Bibelen å bruke flertallsform ”La oss gjøre mennesker i vårt bilde,”
1. Mos 1:26. Hvem er ”oss” som skaper mennesket? Jo, det er Faderen,
Sønnen og Den Hellige Ånd.
Gjenfødelsen
er knyttet til Den Hellige Ånd, Titus 3:5. Det å bli født på nytt, altså
frelsen, omtales som å være født av Ånden, Joh 3:7-8. Samtidig sier
Bibelen andre steder at frelsen skjer ved å ta imot Jesus, Joh 1:12, Rom 10:9.
Dette viser oss hvordan Jesus Kristus og Den Hellige Ånd er ett, slik også
1. Joh 5:7 i den tradisjonelle grunnteksten sier: ”Disse tre er
en.”
Den
nære forbindelsen både til Kristus og til Faderen blir spesielt tydelig i
forbindelse med Jesu fødsel. Både Matt 1:18-20 og Luk 1:34-35 viser oss
hvordan det er Ånden som kommer over Maria på en slik måte at Jesus Kristus
blir menneske. Dette viser ikke bare hvordan Ånden er skaper, men også at
Han er aktiv i Guds komme til denne verden. Vi så tidligere hvordan Jesus
er Gud på jorden, og Hans inntog i denne verden ble gjort mulig av Ånden.
Guds komme til jorden i Jesus Kristus er en frukt av Gud Faders
beslutning i himmelen, og virkeliggjort på jorden ved Gud Den Hellige Ånd.
Hvis
vi ser på de mange oppgavene som er knyttet til Ånden i Bibelen, vil summen av
dem vis oss at Ånden er Gud. For Han er opphavet til overnaturlige evner,
1. Mos 41:38. Giveren av kunstneriske gaver/evner, 2. Mos 31:2-5, Kilden til
styrke og kraft, Dom 3:9-10, Inspirasjonskilden for profetier fra Gud, 1 Sam
19:20,23, Den som bringer Guds budskap, Mika 3:8, Den som renser hjertet for et
hellig liv, Esek 36:25-29, Helliggjør den troende, 2. Tess 2:13, Fyller de
troende, Apgj 2:4, Forkynner sannheten om Kristus, Joh 16:13-14, Underviser de
troende, Joh 14:26, Utruster med kraft for å forkynne evangeliet, Apgj 1:8,
Utøser Guds kjærlighet i hjerter, Rom 5:5, Griper inn i våre liv, Rom 8:26,
Utruster med gaver til tjeneste, 1. Kor 12:4-11, Muliggjør gode frukter fra et
hellig liv, Gal 5:22-23, Styrker det indre mennesket, Ef 3:16, Inspirerte til å
nedskrive Guds ord, 2 Tim 3:16, 2. Pet 1:21.
Den Hellige Ånds
personlige egenskaper
Noen
beskriver Guds Ånd som en kraft eller som Faderen og Sønnens aktive
vilje. Dette er en mangelfull forståelse av Den Hellige Ånd. Han er
mer enn det, Han er en person med personlige egenskaper. Nedenfor ser du en
oversikt over egenskaper som Bibelen tillegger Den Hellige Ånd. Disse
egenskapene viser oss tydelig at Ånden ikke bare er en kraft, men at Han er en
person:
Han
taler, Apg. 13:2, 1. Tim 4:1
Kaller
og sender ut i tjeneste, Apg 13:2
Stenger/hindrer,
Apg 16:6-7
Du
kan gjøre Ham sorg, Ef 4:30
Du
kan lyve for Ånden Apg 5:3
Han
hjelper oss i vår svakhet, Rom 8:26
Han
ber for oss, Rom 8:26
Han
underviser oss, 1. Kor 2:13, Joh 14:26
Han
viser kjærlighet, Rom 15:30
Du
kan ikke gjøre en kraft sorg eller lyve for en kraft. Det som forvirrer mange
er at Ånden ikke uttrykker seg gjennom et fysisk legeme. Vi knytter
begrepet ”person” til en kropp, mens Bibelen knytter det til bestemte
egenskaper.
Egenskaper som bare
Gud har
Gjennom
å vise at Ånden har egenskaper som bare Gud har, forteller Guds ord oss
indirekte at Ånden er Gud. I Hebr 9:14 presenteres Han som en evig
Ånd. 1. Kor 2:10 understreker at Ånden er allvitende. Salme 139:7f
åpenbarer for oss at Ånden er allesteds nærværende. Dette er egenskaper som er
knyttet til Gud, og Han alene. Ånden omtales også som Hellig, slik Gud er
hellig.
Gud i deg og blant
oss
Når
vi sier at Gud eller Jesus bor i den som tror, er det ved Den Hellige Ånd at
Gud bor i oss. Ånden tar bolig i oss når vi tar imot Jesus Kristus som
vår Herre og Frelser. Faderen befinner seg i himmelen, Matt 6:9. På
Kristi himmelfartsdag dro også Jesus til himmelen og vil være der inntil Han
kommer tilbake på samme måte som han forlot jorden, Apgj 1:10. Men både
Faderen og Sønnen er representert på jorden ved Guds Ånd.
Når
Jesus i Johannes 14 underviser sine disipler om Den Hellige Ånd og forteller at
Han skal sende dem Talsmannen, så sier Han at ”Jeg skal komme til dere,” Joh
14:18. Åndens komme er altså det samme som Jesu komme. Det er ikke det
samme som Jesu gjenkomst, men Hans nærvær blant de troende. I vers 17
står det at Han skal være hos oss og i oss. Dette løftet ble oppfylt på
pinsedagen, Apgj 2:1ff.
Hvis
Den Hellige Ånd ikke er Gud, så betyr det at Gud ikke lengre er til stede i
denne verden. Heldigvis viser Bibelen oss noe annet. Gud er ikke bare til
stede, men Han er aktivt til stede ved sin Ånd. Den Ånd som bor i oss, er
midt iblant oss, handler både utfra egen tjeneste og gjennom de nådegaver Han
gir den enkelte troende. Uten Guds tilstedeværelse ved sin Ånd hadde vi vært
etterlatt alene i en verden som ligger i det onde, 1. Joh 5:19. Men vi er
ikke etterlatt alene. Jesus sier i Joh 14:18 ”Jeg lar dere ikke bli igjen
som foreldreløse barn. Jeg kommer til dere.” På pinsedagen kom Han til
oss ved Ånden.
...
fortsetter i morgen
For å få helheten i
spørsmålet om treenigheten, bør du lese hele artikkelserien:
1.
Gud er en
4.
Tre personer
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar