tirsdag 23. mai 2017

...slik at han ikke skal bli overmannet av sorg

I disse dager utgir Frihet en bok som er ganske annerledes enn resten av forlagets utvalg av bøker.  Denne kommer ut på et såkalt "imprint" som eies av Frihet.  

Jeg hadde lyst til å dele her på bloggen en historie som fortelles i begynnelsen av boken.  Dette er en historie som grep meg i dag, en historie om en type mennesker som vi sårt trenger i vår tid.

 "Tre gamle menn kom en dag til Abba Achilles.  En av dem hadde et dårlig rykte på seg.  Den første spurte: "Far, kan du lage et fiskegarn til meg?" "Nei, jeg vil ikke lage noen," svarte han.  Den neste sa "Lag et til meg utfra din gavmildhet, slik at vi kan ha et minne om deg i klosteret vårt."  Men han svarte "Jeg har ikke tid."  Så sa den tredje, han som hadde et dårlig rykte: "Lag et fiskegarn til meg, slik at jeg kan ha noe fra dine hender, far."  Abba Achilles svarte han umiddelbart "Til deg vil jeg lage et."  

De to andre spurte senere i fortrolighet: "Hvorfor ville du ikke gjøre det vi spurte deg om, men lovte å gjøre det denne andre spurte deg om?" Den gamle mannen svarte dem: "Jeg fortalte dere at jeg ikke ville lage noe, og dere ble ikke skuffet siden dere tenkte at jeg ikke hadde tid.  Men hvis jeg ikke hadde laget et for ham, så ville han tenkt "Den gamle mannen har hørt om mine synder, og det er derfor han ikke vil lage noe til meg" og så ville vår relasjon blitt ødelagt.  Men nå har jeg oppmuntret sjelen hans, slik at han ikke skal bli overmannet av sorg."

Boken heter: "Onsdagslunsj med ørkenfedrene" og er skrevet av Sven Aasmundtveit.  Den koster kr 98,- og kan bestilles fra Frihet forlag, www.frihet.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar