onsdag 28. november 2018

Humanetikernes advent

Det kommer hvert eneste år, klagekoret fra landets humanetikere - med stort engasjement og kraftige ord. Den store landeplagen nærmer seg i år også. Bare vent, snart dukker talsmenn fra Humanetisk Forbund (HEF) opp for å bekjempe en landeplage som har herjet dette landet i generasjoner. Den oppvoksende slekt må for alt i verden beskyttes, for dette er alvor. Barna utsettes for kulturelt og åndelig overgrep i denne tiden. Det er en uakseptabel hjernevask og indokterinering. 

Lurer du på hva som forårsaker en slik harme og årviss klage? Jo, det er det faktum at barn en gang i året har fått anledningen til å delta på en julegudstjeneste i Den Norske Kirke. Det som ser ut for å bli betraktet som den store landeplagen, er altså den kristne julefeiringen. Det er mye urett man kunne engasjere seg i for å bekjempe, men sjeldent hører vi et større engasjement fra HEF enn når julen nærmer seg. 

Tenk at barn av foreldre som ikke har motforestillinger mot at deres håpefulle får med seg hvorfor vi feirer jul, skal måtte gå i en kirke i skoletiden. Finnes det noe større overgrep enn slikt? Foreldre som ikke ønsker at barna skal utsettes for denne påkjenningen, kan be om fritak - og får det. Jeg husker hvordan jeg selv ba mine foreldre om å søke fritak for meg siden vi aldri har tilhørt Den Norske Kirke. Det ville de ikke gjøre. De mente at å delta på en gudstjeneste i "Statskirken" ikke ville skade verken ateister eller baptister. I dag er jeg veldig enig, men den gang så jeg muligheter for en fridag.

Nå nærmer det seg det årlige ritualet fra HEF som en slags adventsfeiring for humanetikere. Jeg tror nok ikke at humanetikerne skal la oss glemme at julen nærmer seg i år heller. Skulle jeg derimot ta feil, ser jeg det som et tegn på at fornuftige humanetikere har forstått at denne "landeplagen" kan Norge leve med. Det finnes verre plager og overgrep i vår verden enn litt forkynnelse om et barn som ble født i Israel for litt over to tusen år siden. Ha en velsignet advent.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar