torsdag 29. november 2018

Kjærlighetens bud

Og dette er kjærligheten, at vi vandrer etter Hans bud. Dette er budet, slik som dere har hørt det fra begynnelsen, at dere skulle vandre i det.  2. Joh 1:6

Menneskerettsforkjemper og baptistpastor Martin Luther King jr. sa følgende i en tale da kampen mot rasismen i USA var på sitt hardeste: ”Til våre bitreste fiender vil jeg si: Vi skal måle oss med deres dyktighet i å påføre oss lidelser, med å utholde lidelsene.  Vi skal møte deres fysiske makt med sjelelig kraft.  Gjør hva dere vil med oss og vi skal fortsette å elske dere.  Men dere skal være klar over at vi kommer til å beseire dere med vår kraft til å lide.”  Dette vitner ikke bare om en kjærlighet til medmennesker og fiender, men også til Herren.  Jesus sier i Matt 5:44 ”Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere, og be for dem som ondskapsfullt utnytter dere og forfølger dere.” Guds kjærlighet har aldri vært billig eller sentimental.  Den har en pris.  Slik var det for Jesus Kristus, slik var det for Martin Luther King jr. og slik er det for oss.  Kjærligheten til Gud viser seg ved at vi vandrer etter Hans bud.  Det handler ikke bare om de sidene ved Guds ord som er lett å overholde, men også de vers og kapitler som utfordrer oss. Utfordringene kan være både utenfra, slik eksemplet fra USA handlet om, men vi kan også utfordres innenfra.  Våre tanker, lyster og egne gjerninger utfordres av Guds ord.  Hvordan vi forholder oss til det, sier noe om vår kjærlighet til Gud.    

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar