tirsdag 6. juni 2017

Favorittemner som ikke nevnes ? :-)

Legg merke til smilet i overskriften.  Det jeg skriver nå er ikke ment som sur kritikk, men som en observasjon med et smil.

De fleste av oss har noen favorittemner som vi er mer opptatt av enn andre ting.  Mange av oss er kanskje ikke klar over våre egne favoritter en gang, men andre legger merke til det.  Som kristne har vi også slike teologiske emner som preger de forskjellige bevegelser og kirkesamfunn.  Nylig skrev jeg om pinse, uten å utdype det som er noens favorittemne knyttet til denne høytiden.  Da fikk jeg kommentarer både her og der, både offentlig og privat, fordi man hadde et behov for å komme fram med egne synspunkter.  Og avslørte dermed at de ikke hadde fått med poenget i det jeg skrev.

Det er nemlig det som kan være ulempen med disse favorittemnene våre, de kan gjøre oss blinde for andre synspunkter eller snevre oss inn slik at vi ikke ser at det finnes mer å undre seg over, glede seg over eller "mer land å innta" enn akkurat det vi har sett og oppdaget selv.  

Noen velger også en belærende form når de mener at deres synspunkter er uteglemt.  Noen ganger kan "uteglemmelsen" være bevisst fordi man har en annen tanke som man vil formidle.  Andre ganger kan det være fordi man representerer ulike teologiske retninger og tenkning. I privat kommentar fikk jeg bl.a. beskjed om at det var vanskelig å forstå at jeg kunne skrive som jeg gjorde, dersom jeg hadde mottatt tungetalen. Les det jeg skrev her.

Men hvis målet er å utvide ens egen forståelse av Guds ord og det kristne livet, så gjør  vi lurt i å lytte til mennesker med en annen oppfatning om bibeltekster og kristenliv.  Resultatet av en slik åpenhet kan fort bli at vårt eget åndelige liv blir dypere og at vi ser mer av det vi tidligere bare hadde sett noe av.  Andre ganger konkluderer vi med at vi er uenige.  Poenget er imidlertid at det ikke alltid er nødvendig å fremme egne kjepphester eller favorittemner når kristne har andre tanker om et bibelvers eller høytid enn vi selv har.  Ettertanke kan noen ganger vær mer verdifullt.  Og når alt kommer til alt, så kan det hende at vi er mer enige enn man i utgangspunktet trodde.  Det var bare en annen vinkling på et tema eller en annen del av hjertet man ønsket å dele.  

Ha en velsignet dag :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar