tirsdag 13. juni 2017

Spar oss for slikt !!

Tidligere i år advarte jeg på bloggen mot sterk ordbruk i lønnsoppgjøret (med tidligere år friskt i minne), men det ble ikke galt i år.  Jeg tror de må ha lest min blogg ;-)  Men så ser det ut for at valgkampen i år har overtatt ordbruken.  Slik ordbruk fra politikere er problematisk av flere grunner.

Det er vel slik at når man ikke har argumenter lengre, tyr noen til skjellsord.  Slik er det tydeligvis med AP-politiker, lærer og fylkesleder for Skolenes landsforbund i Aust-Agder, Gjermund O. Bjørndahl.  Som eneste kommentar, uten noen forklaring eller utdypning, skrev han på Sylvi Listhaugs facebookprofil "Jævla rasistkjerring."  Det var alt han hadde på hjertet til henne denne dagen.

Man må tåle politisk uenighet
Dersom man er engasjert i politikk, må man selvfølgelig tåle politisk uenighet uten å skjelle hverandre ut og bruke ufint språk mot hverandre.  At det noen ganger kan gå varmt i svingene i en opphetet debatt, er forståelig.  Men her satt AP-politikeren hjemme og skrev dette.  Han hadde all mulighet til å vurdere og velge ordene sine.  Derfor er dette mer problematisk enn dersom det skulle ha kommet muntlig.  Dessuten mener han i ettertid at dette er helt greit.  "Den uttalelsen, som jeg mener jeg kan forsvare, står jeg 100% inne for," sier han til VG. Det gjør saken enda verre.  Han burde "lagt seg flat", som det heter.  Han skulle ha beklaget det hele og bedt om unskyldning. Jeg tror nok Listhaug tåler dette, men hvilket signal gir det til den som er ny i politikken?  Hva må man regne med å tåle av urimelige karakteristikker fra AP-politikere?  Hva er greit å si til hverandre?  Skal vi oppdra en generasjon politikere som skjeller hverandre ut og bruker slike ord om hverandre?  (Desverre er det flere som kunne ha vasket munnen sin av dagens politikere).

Forbilde for elever 
Mitt poeng da jeg advarte mot språkbruken i lønnsoppgjøret, var at vi voksne viser barn og unge hva som er greit å kalle hverandre når det er noen vi er uenige med eller ikke liker.  Mobbing er et stort problem og kan ødelegge liv.  Mange barn og unge har opplevd slikt og fått ødelagt ikke bare skolegang, men også sitt liv og fremtid.  Det har også drevet unge til selvmord.  Nå står en av deres lærere frem og forsvarer at han fremstår som en mobber.  Jeg reagerer meget sterkt på dette.  Han bør umiddelbart innkalles til en samtale med sin arbeidsgiver.  For det er nettopp slike holdninger vi kjemper MOT i skolemiljøet.

Det er ikke for sent å snu
Faktisk mener jeg at AP også bør ta tak i dette.  Dersom AP skal fremstå som et seriøst parti, som tar skolepolitikk og mobbing på alvor, bør man snarest mulig ta avstand fra slike uttalelser og man bør ta en prat med Bjørndahl. Vi bør vise at slik oppførsel i politikken er uakseptabel.  Det er det også i skolen.  Selv om Bjørndahl har stått fram i VG og bekreftet at han synes dette er greit, så håper jeg at han innser at han har tråkket godt over, og at han ser hvilke signaler han som politiker og lærer gir gjennom slik språkbruk.  Så kan han bruke dette i klasserommet senere.  Si noe om hvordan man kan bli revet med av debatter, hvordan det ikke er greit å bruke slike uttrykk, og hvordan man bør gjøre opp for seg når man har tråkket over.  Man bør erkjenne sine feil og be om tilgivelse.  Gjennom en slik handling vil Bjørndahl kunne gjøre noe godt ut av dette.  Men det forutsetter at han innser sitt feilgrep og hvilke skadevirkninger det kan ha.  

OPPDATERING

Siste nytt i saken
Etter at jeg la ut denne saken her på bloggen og sendte den til AP, har jeg fått følgende tilbakemelding "Hei, Ulf Magne! Partisekretær Kjersti Stenseng har vært klar på at dette er helt uakseptabel ordbruk og at slik ordbruk heller ikke hører hjemme politiske ordskiftet. Bjørndahl har nå også vært ute å beklaget."

Les intervju med partisekretæren i nettavisen her. 
Les intervju med Bjørndahl i Arendals Tidende her. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar