fredag 8. september 2017

Kanskje en bok du bør lese?

I dag hadde jeg lyst til å anbefale deg en bok - og da ikke en av mine egne denne gangen :-)

I den første menigheten jeg var pastor i, Vikna Baptistmenighet, fikk jeg en ivrig ungdomsleder som het Olav Fjærli.  Det er noen år siden begynnelsen av 90-tallet, men vi har hatt kontakt med ujevne mellomrom siden da.  Nå har han skrevet bok om en av de strømningene vi ser blant kristenfolket i dag.

"Nådeforkynnelse på ville veier" er en bok som tar oppgjør med en type nådeforkynnelse som ikke er basert på Bibelen.  På engelsk har denne forkynnelsen blitt kalt for "hyper-grace" (hyper-nåde) og beskriver en type forkynnelse som nedtoner eller utelukker helt sentrale deler av evangeliet, som f.eks. erkjennelse, omvendelse og syndsbekjennelse.  

Kan det bli for mye nåde?  Nei, det kan det ikke.  Johannes 1:16 sier "av Hans fylde har vi alle fått, og det er nåde over nåde."  Det kan ikke bli for mye nåde, vi trenger Guds nåde i rikt mål, men det kan bli feil forkynnelse om nåden.  Det er det siste denne boken tar tak i.  

Jeg anbefaler boken sterkt, og du blir ikke fattig ved å kjøpe den.  Den koster kun kr 98,- og den blir til salgs i Frihets nettbutikk www.frihet.no og sikkert også i flere bokhandlere. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar