søndag 9. oktober 2016

Hva betyr dine ord?

Har du noen gang tenkt at verden er så full av ord?  Vi strør om oss med honnørord, men hva betyr det egentlig? Har disse ordene noen betydning for oss i det hele tatt?

Noen ganger er vi i livssituasjoner hvor de gode ordene testes.  Mener vi virkelig det vi sier?  Når vi utfordres på våre ord, vil det vise seg om dette var "bare ord" eller om det faktisk var noe som lever i oss.  Svaret på dette kan være ulikt alt etter situasjon og livsfaser, men det er viktig.  Som kristne snakker vi mye om nåde, tilgivelse og ny start.  Men det er først når vi utfordres på disse gode kristne begrepene at det vil vise seg om vi faktisk mener det vi sier.  Er vi nådefulle mot dem som er i en livssituasjon hvor man trenger tilgivelse og nåde?  Jeg trenger både nåde, tilgivelse og nye muligheter.  Kan jeg også gi dette videre til andre når de har skuffet meg?  Hva betyr ordene våre, er det bare ord eller er det faktisk liv?  Jeg bare spør!

2 kommentarer:

  1. Marion Skriver om dette:
    Ord har makt til å bygge opp et menneske eller å bryte det ned, Ulf Magne. Hvordan man velger å ordlegge seg og hva man legger i det som sies, betyr kanskje alt?

    SvarSlett
  2. Aase Johanne Aune skriver om dette:

    Kan det være at vi lever i en kultur med ordflom på alle nivå, i en kultur som til de grader har skilt ord fra handling? Og at den kulturen er like rådende på kristen mark? Slik jeg har forstått det er det en arv fra gresk gnostisisme(med røtter veldig langt tilbake) der kropp og ånd er adskilt, det fysiske ondt og ånden "ren". En dualisme som ikke finnes i hebraisk tenkning i GT. Når ord blir bare ord, er det fordi vi har skilt erfaring og teori, i livet såvel som i vitenskapen?

    Jeg spør meg også om hvor dypt refleksjonsnivå det er i våre forsamlinger. Vi siterer Ordet og lar det bli med det, uten inkarnasjon, uten at det blir menneske? Ikke vet jeg, jeg spør som du, men jeg savner i alle fall en type samtale for "vanlige" mennesker i våre miljø. Uten skyttergraver. For tiden finner jeg läsarpodden med Joel Halldorf og Patrik Hagman oppbyggelig. Dette ble mange ord og litt reklame.��

    SvarSlett