torsdag 13. oktober 2016

Skapte Gud jorden med alder?

Ble verden til ved skapelse eller utvikling? Her blir man neppe enige.  Begge deler bygger på tro, og kan ikke vitenskapelig bevises (selv om noen tror det).  En av diskusjonene rundt dette tema handler om jordens alder.

Det kommer neppe som noen overraskelse at jeg ikke tror på utviklingslæren.  Jeg tror både på en Skaper og på skapelse.  For meg stopper hele utviklingsteorien allerede ved første punkt, nemlig at noe skulle bli til av ingen ting.  Altså at det i utgangspunktet ikke var noe, og så oppstod det noe i dette vakuumet uten at det ble skapt av noen eller noe.  Men la den tanken ligge akkurat nå.  I dag vil jeg komme med et innspill på dette med jordens alder.  For dette er et punkt som det har vært en del diskusjon rundt.

Noen av oss som tror at Gud har skapt denne verden mener at det ble gjort på 6 døgn av 24 timer, og at dette skjedde for noen tusen år siden.  Mens andre tenker at det kan ha tatt lengre tid og at det også kan være lengre siden.  Det siste synspunktet går på en måte utviklingslæren litt mer i møte, selv om man tror på en Skaper.

Jeg for min del tilhører de mest konservative ;-)  Jeg tror på en skapelse på 6 døgn og at det skjedde for ca 6.000 år siden.  Men hvordan forklarer jeg da at arkeologer og andre vitenskapsmenn omtaler millioner av år i deres forskning?  For meg har det aldri vært et problem, men for andre er det det.  La meg først si at måten man regner ut hvor gammel en stein eller et fossil er, baserer seg også på en del antagelser som ligger i bunnen for regnestykket.  Så selve dateringsteknikkene er ikke helt pålitelige.  Noe annet man heller ikke tar høyde for i måten man daterer jorden, er at strålingen og nedbrytningstiden vil være dramatisk annerledes før og etter syndfloden på Noas tid. Bibelen beskriver nemlig en dampkappe rundt jorden, som ville ha betydelig innvirkning på forskernes regnestykke.  Men vi lar begge disse tingene ligge i denne omgang.

For det jeg vil si noe om i dag er at Gud skapte denne verden med alder.  Det er helt tydelig når man leser skapelsesberetningen i 1. Mosebok.  Adam og Eva, de første menneskene, ble ikke skapt som nyfødte spedbarn.  Det er tydelig at de ble skapt med alder, siden Herren også oppfordrer dem til å fylle jorden og bli mange.  Det er ikke spedbarn i stand til.  Når Herren skapte trær og blomster, var det heller ikke frø som omtales.  Det er faktiske trær.  Dette forutsetter alder.  Det tar tid før et frø blir et tre.  Når vi leser Bibelen ser vi altså at "alderen" på skaperverket er mer enn en dag, etter at en dag har gått.  Er du med?  Så dersom vi antar at dateringsberegningene skulle være omtrent riktige når man snakker om at jorden ble til for et antall millioner år siden, så er ikke det uforenelig med troen på skapelse for 6.000 år siden.  Skaperverket hadde allerede en viss alder da Herren befalte fjell, vann, trær, dyr og mennesker om å bli til.  I tillegg til dette tar jeg med meg at verden så dramatisk annerledes ut før Noa.  Ha en velsignet dag. 

1 kommentar:

  1. Ja, tenk kor mange millioner år som brukes på å lage ei strand av den finaste sand, dersom bølgene skulle skure stein til sand ... Gud laga også den stranda den dagen...

    SvarSlett