tirsdag 25. oktober 2016

"Trick or treat" med Røde kors ?

Jeg bor sentralt på Lillehammer, og har vært bortreist i noen dager. Da jeg kom hjem i ettermiddag oppdaget jeg noe jeg på ingen måte har noen sans for. Siden jeg ikke var hjemme da bøssebærerne var på døra for et par dager siden (vi fikk gi vår gave i Arendal) merket de vår dør med en klistrelapp som gav oss informasjon om hvordan vi kunne gi på andre måter. Men det er også en klar og tydelig melding til andre som måtte ha andre motiver for å oppsøke vår dør mens vi er borte. Det er et kjent fenomen at tyver og kjeltringer merker dørene for å se om det er noen hjemme. Dette opplevde vi i sommer, men kom nok hjem før de rakk å finne på noe tull. Nå var det altså Røde kors og tv-aksjonen som gjorde jobben for dem. Synlig for alle. Her er det ingen hjemme. Det kunne de se hele søndag ettermiddag. De kunne se det hele mandag, og tirsdag frem til ettermiddagen. En slik merking av min dør liker jeg dårlig. Hadde jeg vært kjeltring, tror jeg at jeg ville sørget for å ha disponibel tid i dagene etter tv-innsamlingen. For da har andre gjort halve jobben.

La oss slippe mer av dette i fremtiden. Når vi har sommerferie er det alltid noen som gir oss gode råd for hvordan vi skal unngå innbrudd. Da handler det om at noen bør ta inn posten vår, at man kan få noen til å hive litt søppel i dunkene så det ikke blir stående tomt, å få naboen til å klippe plenen har også vært foreslått. Da er det vel ikke spesielt smart å klistre lapper på dører hvor folk ikke er hjemme.

Et hjertesukk fra en hjemvendt ferierende gretten gubbe ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar