Dåpen
har dessverre vært et av de store stridstemaer i den kristne kirke gjennom
flere hundre år. Tankene om dåpens
betydning, hvordan dåpen skal foregå og hva som kreves for at handlingen skal
kunne kalles en kristen dåp er veldig forskjellig i de ulike kirker. Avsnittet fra Apostlenes gjerninger 19 er
interessant. Her sies det faktisk noe om
hva som skal til for at en handling kan kalles en kristen dåp. For det første må troen være tilstede. Disiplene som Paulus møtte i Efesus trodde på
Gud og hadde hørt Johannes forkynne om Jesus Kristus. De hadde også omvendt seg
og latt seg døpe av Johannes. De har
gjort et personlig valg. Likevel er det
noe som mangler. De visste ikke at det
fantes noen Hellig Ånd. Det vil si at de
ikke kjente til den treenige Gud. Paulus
underviser om Kristus og ba for dem, slik at Den Hellige Ånd kom over dem (v.
6). Det som er interessant er at når
disse disiplene hadde fått rett undervisning og fått klarhet i hvem den
treenige Gud er, så ble de døpt på nytt.
Så tenker vi: Ja, men de var jo allerede døpt! Hvorfor la seg døpe igjen? Det var da unødvendig. Men ikke for de nytestamentlige kristne. Troen på den treenige Gud må først være på
plass, deretter bli man døpt. Dersom du
ble døpt før du hadde denne personlige troen på Bibelens treenige Gud, da er du
i samme situasjon som disiplene i Efesus.
De ble døpt på nytt.
Les også:
Frelse i dåpen eller dåp i frelsen?
Bestenkning, overøsning eller full neddykkelse?
Dåp eller gjendåp?
Døpt med hele sitt hus
Barnedåp eller voksendåp?
Da kan det skje!
Begravelse av synden
Dåp
Gjendåp
Les også:
Frelse i dåpen eller dåp i frelsen?
Bestenkning, overøsning eller full neddykkelse?
Dåp eller gjendåp?
Døpt med hele sitt hus
Barnedåp eller voksendåp?
Da kan det skje!
Begravelse av synden
Dåp
Gjendåp
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar