torsdag 25. oktober 2018

Dåp

Og han befalte at de skulle bli døpt i Herrens navn. Så bad de ham bli der noen dager.  Apg 10:48

I hele Apg 10 kan vi lese om hvordan Peter får i oppdrag å forkynne evangeliet for en som ikke var jøde.  Gud måtte forberede Peter ved hjelp av syner, for å gjøre han klar for oppdraget.  Så forkynner Peter for Kornelius og de andre som var til stede i hjemmet hans.  De som hører forkynnelsen, kommer til tro på Jesus og mottar Åndens gave.  Det er da vi kan lese disse ordene i vers 48.  Peter befalte de nyfrelste å bli døpt.  I dag finner vi kristne som ikke synes dette med dåpen er så viktig.  Peter som hadde gått sammen med Jesus i tre år her på jorden, og som ble utvalgt av Jesus til å være leder for menigheten når Jesus hadde reist til himmelen, han så hvor viktig dette var.  Så viktig var dåpen for Peter at han til og med befaler de nye troende om å bli døpt.  Mønsteret ser vi gjennom hele Det Nye Testamentet, men særlig i Apostlenes gjerninger.  Man forkynte evangeliet, mennesker kom til tro ved å høre forkynnelsen og de ble døpt.  Noen annen rekkefølge eller noe annet syn enn dette finner man ikke i Bibelen.  Mener du alvor med omvendelsen, mener du at Jesus har blitt din Herre og Frelser, da bekrefter du dette ved å la deg døpe til Han.  Ifølge Romerne 6 så gravlegger vi vårt gamle liv i dåpen, vi legger ned den delen av vårt liv, og så reises vi opp med Kristus.  Vi identifiserer oss med Jesu død og oppstandelse, og viser for både Gud og mennesker, makter og myndigheter, at jeg hører Herren til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar