fredag 29. november 2019

Moralske og seremonielle påbud i Bibelen

I Bibelen ser vi at det er et skille mellom det vi kaller moralske bud og det vi kaller seremonielle bud.  De moralske bud har sitt utgangspunkt i Guds natur og vesen, og er derfor like evige som Guds selv.

De sereminielle lovene er imidlertid av en annen karakter.  Disse har til hensikt å peke fremover mot noe som ligger foran, de har altså et profetisk formål. Når oppfyllelsen av deres hensikt og formål har skjedd, opphører disse seremonielle bud og forskrifter.  De har nådd sitt endemål. Det betyr ikke av de er avviklet fordi det har blitt gammeldags, eller at man ikke trenger å ta dette alvorlig i en ny tid.  Det betyr ganske enkelt at det er oppfylt.

Oppfyllelse av seremoniloven
Seremonilovene inkluderer bl.a. omskjærelsen, sabbaten, renselsene, ofringene mm.  Det er denne delen av loven som Jesus omtaler i Matteus 5:17.  Der sier Han at Han ikke har kommet for å oppheve loven, men for å oppfylle den.  

For å understreke nettopp hvordan seremonilovene oppfylles gjennom Jesus Kristus, så demonstrerer Jesus dette gjennom en handling vi leser om i Markus 2:23-28.  Det Jesus og disiplene gjør denne dagen er et sterkt brudd med sabbatsbudet.  De er rett og slett ute på åkeren og sanker aks.  Men Jesus innfører en ny måte å tenke på i forhold til sabbatsbudet.  Han sier "Sabbaten ble til for menneskenes skyld, og ikke menneskene for sabbatens skyld".  Vi mennesker trenger sabbatshvilen, ikke for å opprettholde seremonilovene.  

Egentlig viser dette skriftstedet veldig tydelig at Jesus oppfatter sabbatsbudet som en del av seremonilovene.  For Jesus, som alle andre, var bundet av de moralske bud og lover.  Jesus kunne ikke ha drept noen, stjålet, løyet, drevet hor etc. uten at det ville fått dramatiske konsekvenser både for Ham personlig men også for hele frelsesverket.  Hvis sabbatsbudet ikke oppfylles i Kristus, så var ikke Jesus syndfri.  Men nettopp fordi sabbatsbudet var en del av det profetiske som pekte fremover på Jesus, og ble oppfylt av Ham, så kunne Jesus gjøre det han gjorde på sabbaten uten at det var et brudd på Guds lov og dermed også synd.

For å si det klart og tydelig: Kun dersom sabbatsbudet var et seremonielt bud med en profetisk hensikt, som ble oppfylt enten av Jesus selv eller av noe/noen før Ham, ville Han kunne handle som Han gjorde.  Og vi vet at det var Jesus loven pekte fremover mot

Du finner flere artikler om dette emnet her på bloggen.  
Les også:

Feiret de første kristne sabbat?
Burde kristne feire sabbat på lørdag? 
Å holde hviledagen hellig
Hvorfor skulle jødene holde sabbat?
Hva er oppfylt i Kristus?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar