tirsdag 3. januar 2017

Gode gjerninger og veien til himmelen

Jeg snakka med en kar for en stund siden, som mente at gode gjerninger var veien til himmelen.  Når vi gjør så godt vi kan, så kan jo ikke Gud kreve mer av oss enn det?  Så da spurte jeg hva slags gode gjerninger han gjorde for å komme til himmelen.

Etter å ha tenkt en god stund, sa han med et stort smil om munnen; «Jeg er jo frivillig bingovakt når idrettslaget har bingo.»  Da tror jeg han forstod poenget – å være bingovakt er neppe inngangsbilletten til himmelen. 

Hvis du tenker etter, hva har du gjort av gode gjerninger som gjør deg kvalifisert til å komme inn i en fullkommen himmel?

Bare vi gjør så godt vi kan – sa han.  Men har vi alltid gjort så godt vi kan.  Er det ingen ting vi kunne ha gjort bedre? Sannheten om oss alle er vel at det er mye vi kunne ha gjort bedre gjennom livet. Så hvis det var sånn at hvis vi gjorde så godt vi kan, så kommer vi inn i himmelen – så ville vi ikke kommet inn da heller, for det var mye vi kunne gjort bedre.  Så den teorien holder ikke.

Jesus sier hva som er veien, og han vet, siden han kom derfra og ned til jorda vår.  Han sier i Joh 14:6 «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg.» 

Gode gjerninger er kjempebra.  Det skal vi gjøre så mye vi kan, for det er veien til en bedre verden.  Men det er ikke veien til himmelen.  Det er det Jesus som er.  Og jeg tror alle mennesker som tenker etter og er ærlige med seg selv og andre, vil innrømme at dit har vi lyst til å komme.  Vi har lyst å komme til den fullkomne verden uten sorg, sykdom, lidelse og død.  Hvis en sånn verden finnes, så har vi lyst til å komme dit.  Og vil vi dit, så er det bare en vei dit.  Jesus er ikke en av veiene, Han er veien.


Hvis vi forstod hva Bibelen forteller oss om himmelen, så er det ikke et eneste menneske i denne verden som ikke vil dit.  Jeg håper vi ses der.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar