lørdag 24. desember 2016

I dag er det født oss en frelser

Så har dagen kommet i år igjen - dagen vi skal feire at det er født oss en frelser.  Juleevangeliet kan du lese i Lukas evangelium kapittet 2. 

Beskjeden som engelen kom med til hyrdene på marken (og alle oss som lever i dag) er: 

"Da sa engelen til dem: "Vær ikke redde, for se, jeg forkynner dere en stor glede som skal bli hele folket til del. For i dag er det født dere en Frelser i Davids by, Han er Kristus, Herren."

I dag og i morgen lyder dette evangeliet i kirker over hele verden.  Uansett hvilket kirkesamfunn man tilhører, så feirer vi den samme Frelser.  Jeg er noen ganger bekymret for at Frelseren forsvinner i alt kjas og mas ved juletider.  Vi skal bake, kjøpe presanger, delta på et antall juleavslutninger og julebord.  Så skal familien samles og maten på bordet.  Det er mye som skal ordnes.  Samtidig er alt dette også veldig hyggelig.  Vi må bare huske på hva det er vi feirer i disse tider.  Vi feirer at problemet med all verdens synd og ondskap allerede er løst.  Det har kommet en Frelser.  

Noen ganger får vi spørsmålet om hvorfor Gud ikke gjør noe med verdens ondskap, men det har han gjort.  Han har sendt oss Jesus Kristus, verdens Frelser.  Det Han ikke har gjort er å tvinge mennesker til å ta imot Han og følge Hans vei.  Hadde verden sett hvem det er vi feirer i disse tider, og valgt å ta imot Ham, ville verden sett annerledes ut.  Kristne er heller ikke feilfrie, det skal være sikkert, men når vi velger å følge Ham vil verden bli et mye bedre sted.  Men det viktigste av alt er at våre synder blir renset av oss, og vi får ha fellesskap med Han i all evighet.  Det vil dessuten også være i den fantastisk vakker og perfekt verden.  Det blir stas :-)

I mellomtiden lever vi her, feirer Hans fødsel, og tar imot Han som kom for å frelse og glede det ypperste av skaperverket - mennesket.  Ha en velsignet jul.  

Les: Ble Jesus født fire år før Kristus ??

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar