torsdag 6. juli 2017

5 viktige Bibelvers om å få begynne på nytt

Matt 18,21-22 
Da gikk Peter til ham og spurte: "Herre, hvor mange ganger skal min bror kunne forgå seg mot meg, og jeg likevel tilgi ham? Så mange som sju?" "Ikke sju ganger," svarte Jesus, "men jeg sier deg: sytti ganger sju! 

Det var en vanlig oppfatning blant religiøse ledere at man skulle tilgi inntil tre ganger.  Dermed ser vi at Peter ønsker å strekke seg litt lengre.  Han kjente Jesus så godt at han visste at Jesus nok ville sette et høyere tall på dette.  Hvor mange ganger skal jeg tilgi en bror, Jesus?  Syv bør vel være nok?  Når Jesus svarer sytti ganger sju, så betyr ikke det at man bare skal tilgi en og samme bror 490 ganger.  Poenget er at vi skal tilgi så ofte som det trengs!

Jona 2,1-3 
Herren sendte en stor fisk som slukte Jona; og han var i fiskens buk i tre dager og tre netter. Jona bad til Herren sin Gud fra fiskens buk. Han sa: Jeg kalte på Herren i min nød, og han bønnhørte meg. Jeg ropte fra dødsrikets dyp, og du hørte min røst.  

Historien om Jona er en spesiell historie som nettopp handler om at en mann gis en ny sjanse.  

1 Joh1,9 
Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett. 

Noen ganger kan det vanskeligste være å tilgi seg selv.  Men vi har en fantastisk god Gud.  Når vi kommer til Han med et oppriktig hjerte og bekjenner våre synder, så er Han trofast og rettferdig.  Han ikke bare overser syndene, Han ikke bare tilgir syndene, Han renser oss fra all urett.

2 Pet 3,9 
Det er ikke slik at Herren er sen med å oppfylle sitt løfte, som noen mener. Nei, han er tålmodig med dere, for han vil ikke at noen skal gå fortapt, men at alle skal nå fram til omvendelse.  

Hvis Gud ikke hadde vært tålmodige med oss, hadde ingen av oss blitt frelst.  Hans ønske er at alle skal bli frelst.  Men det krever at vi ydmyker oss for Ham.  Jakob 4:6 sier "derfor heter det: Gud står de stolte imot, men de ydmyke gir han nåde." 

Gud er ikke bare den Gud som gir oss en ny sjanse, Han gir oss to, tre, fire og så mange sjanser vi trenger - så lenge vi lever her før Han kommer igjen.  Så handler det for oss om å gripe den muligheten Han gir oss.  Reise oss opp og gå videre. Gud vet om våre feil og mangler.  Han vet om det som skjer i våre liv lenge før det har skjedd.  Men han gir oss aldri opp.  Det er noe å takke Han for i dag.


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar