søndag 15. oktober 2017

Gudsfrykt med nøysomhet


Gudsfrykt med nøysomhet er en stor vinning. For vi hadde ingenting med oss inn i denne verden, og det er sikkert at vi ikke kan bære noe med oss ut. 1. Tim 6:6-7

Uttrykket ”gudsfrykt med nøysomhet” er noe mange ler av i dag.  Men det er altså et sitat fra Guds ord.  Vi er heldige som lever i Norge.  Vi har mye av det meste.  Og skulle vi komme i en situasjon hvor vi ikke klarer å forsørge oss selv, så har vi støtteordninger som langt på vei kan hjelpe de fleste av oss.  Slik er det jo ikke mange andre steder i verden.  Vår rikdom og velstand gjør oss fort blinde for hvordan andre har det.  Rikdom gjør ofte mennesker egoistiske.  Vi ser enda tydeligere våre egne ønsker.  Noen former for kristen forkynnelse ser ut for å ha som mål å gjøre folk rike på penger og materielle verdier.  Men det er underordnet.  Rikdom måles ikke i kroner eller dollar, men i åndelig vekst og styrke.  Det er ditt forhold til Gud som er avgjørende når alt kommer til alt.  Hva fører ”nøysomhet” til?  Legg merke til at det ikke står gjerrighet, men nøysomhet.  Det handler om å være sparsom og fornøyd.  Da kan du velsigne andre med dine gaver.  Du kan løfte opp menigheten.  Gi til misjon.  Det var dette som preget pietismen, en brann for evangelisering og misjon.  Det er bare en ”ting” du kan få med deg inn i himmelen: Frelste sjeler! Din nøysomhet på egne vegne, kan bringe andre inn i et rikt liv med Jesus Kristus.  Men det kreves en omvendelse fra egoismen og pengejaget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar