mandag 23. oktober 2017

Ydmykelsen


Før jeg ble ydmyket, var jeg på villspor, men nå holder jeg Ditt ord.  Salme 119:67

Å bli ydmyket er ikke noe vi setter pris på.  De fleste av oss har vel hatt den følelsen, følelsen av ydmykelse.  Ydmykelsen kan ha ulik grunnlag, men det finnes en ydmykelse som er viktig og som har en god frukt i våre liv.  Jeg tenker på den ydmykelsen Bibelen snakker om når vi mennesker må stoppe opp og innrømme at vi ikke strekker til.  Vi mestrer verken dette livet eller det kommende uten hjelp fra himmelens Herre.  Vi må ydmyke oss, bøye oss for Gud og ta imot Hans tilbud om frelse.  Salme 119 er en salme om Guds Ord.  Den viser oss med all tydelighet hva som skjer med et menneske som ikke holder seg til Guds ord – det havner på villspor.  Gud har gitt oss sitt ord for å lede oss rett, slik at vi skal unngå å bli ledet på villspor av alle de røster som lokker og drar i alle retninger.  I vår tid er det ekstra viktig å holde seg til Guds ord.  Vi lever i en tid hvor den onde forsøker på alle måter å lede deg bort fra livet som finnes i Kristus.  Bort fra den kilden til liv og velsignelse som finnes i Kristi ord – Bibelen.  Stadig stilles det spørsmål ved Gudsordet, men å følge disse røster fører til ydmykelse og du havner på villspor i forhold til Gud og Hans vilje.  Derfor vil du alltid ha det beste livet, det livet Herren skapte deg til, når du holder fast på det ordet Han har gitt oss.  Alle som har gått seg vill vet hvilken lettelse det er å finne tilbake til den rette veien.  Noen ganger kan årsaken til at du gikk deg vill, være at du trodde du kunne ta en snarvei eller at du ikke fulgte veibeskrivelsen du hadde fått.  Hvis du tror du kan ta noen ”snarveier” i forhold til Gud, eller at du vet bedre hva som er rett vei fremover enn Guds ord – da bør du stoppe opp og tenke etter.  Kanskje du er på villspor?  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar