søndag 22. oktober 2017

Tenk at Gud kan bruke oss i sin tjeneste


Herren sa: "Hvem er da den trofaste og kloke forvalter, som hans herre vil sette over tjenestefolket sitt, for å gi dem deres mat i rette tid? Salig er den tjener som herren finner i ferd med å gjøre dette når han kommer. Sannelig sier Jeg dere at han skal sette ham over alt han eier.”  Luk 12:42-44

Du har sikkert tenkt som jeg av og til, at det jeg kan er så lite.  Mange andre er mye flinkere enn meg – til det meste.  Mitt lille bidrag kan vel ikke bety så mye i den store sammenhengen? Avsnittet fra Lukas 12 sier ikke noe om vi har mye eller lite, om vi er dyktige i det vi gjør eller bare ”amatører.”  Men det handler om å være trofast, klok og at vi utfører tjenesten Gud har satt oss til, med de evner vi har. Hva vet vi egentlig om ringvirkningene av våre ord og våre handlinger? 

En forkynner sa en gang; ”Gud gjør mer bak vår rygg enn foran vårt ansikt.”  Vi får ikke alltid se resultatene.  Når vi en dag kommer til himmelen og kanskje får se fruktene av det lille vi kunne tjene Herren med, da tror jeg vi vil bli overrasket: - Tenk at Herren kunne bruke oss til noe så stort! 

Dagens tekst bærer også alvoret med seg.  Vi har et ansvar for det Gud har gitt oss og kalt oss til.  Unnasluntring er ikke en kristen dyd.  Kanskje teksten skulle inspirere oss til å være takknemlige for at Gud faktisk kan bruke oss som sine tjenere? 

Andaktene er hentet fra boken "En om dagen", som du kan bestille her. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar