lørdag 16. desember 2017

Herren åpnet hjertet


Det var en kvinne ved navn Lydia som hørte på oss. Hun var purpur-selger fra byen Tyatira, og hun tilbad Gud. Herren åpnet hennes hjerte så hun hørte nøye på det som ble talt ved Paulus.  Apg 16:14

Det er mange interessante ting som skjer i forbindelse med Lydias frelse.  Noen ville kanskje kalle det tilfeldigheter.  Lydia var fra Tyatira, og hadde kommet til Filippi fordi hun drev med handel, ikke for å høre på Paulus.  Så var det slik at Paulus også var i Filippi, og ble ledet til et sted hvor det pleide å være bønnemøter.  Der møtte han Lydia, som også hadde tatt turen til dette stedet.  Mange ”tilfeldigheter” som sammenfaller.  Men vi som er troende tror ikke på tilfeldigheter, vi tror på Herrens ledelse.  Derfor er det viktig at vi, som Paulus, velger å benytte de mulighetene som åpner seg.  Lydia var ikke den som åpnet sitt hjerte, det var Herren som gjorde det.  Verken Lydia eller Paulus hadde makt til å åpne hjertet, men Jesus hadde.  Han gjorde det med Lydia, Han hadde gjort det tidligere med Paulus, og Han kan gjøre det med alle som kommer nær vitnesbyrdet om frelsen i Jesus Kristus.  At omvendelsen var sann og ekte, viser seg også ved at Lydia var villig til å følge Guds befaling og la seg døpe.  Mange synes det er vanskelig, men når Herren har åpnet et hjerte, skulle det bare mangle om ikke vi følger opp, ydmyker oss for Herren og følger Hans ord.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar