tirsdag 7. november 2017

Å bli frelst


For det skal skje: Hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst.  Joel 3:5

Når Joel profeterer at det skal bli mulig å bare påkalle Herrens navn for å bli frelst, så snakker han om framtiden.  Det var ikke så lett under den gamle pakt.  Man måtte bringe ulike dyreoffer til soning for synd.  Men det skal komme tider hvor frelsen er gitt som en gave til alle dem som påkaller Herrens navn.  Vi som lever etter Jesu død og oppstandelse, tar det som en selvfølge.  Rom 10:13 sier: ”For hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst.”  Det hviler ikke lengre på gjerninger, om du har fulgt lover og bud, om du har ofret et lam til rett tid, men det handler om å påkalle Herrens navn.  Jesus Kristus var det evige, perfekte offer for din og min synd.  Han har tatt alt det vi har gjort galt, straffen ble lagt på Han, for at vi skulle ha fred, står det hos Jesaja.  Frelsens gave og mulighet ligger åpen for oss alle.  Noen synes det er for enkelt.  Vi må vel gjøre gode gjerninger, være snille mot gamle damer og gjøre så godt vi kan?  Alt dette er bra, men det bringer ikke frelse.  Frelsen handler om å akseptere at vi ikke klarer å leve rett, akseptere at Jesus har gått inn i vårt sted for å sone vår straff, og så påkalle Herren for å fortelle Ham at vi tar imot Hans gave – Frelse og evig liv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar