onsdag 29. november 2017

For vanskelig for Gud ?


Se, Jeg er Herren, alt kjøds Gud. Er det noe som er for vanskelig for Meg?  Jer 32:27

Ser du svaret på spørsmålet Herren stiller i dette verset?  Det kalles et retorisk spørsmål.  Svaret er underforstått.  Det er ikke noe som er for vanskelig for Herren, alt kjøds Gud.  ”Hva er problemet?”, spurte pastoren en mann, som kom for å fortelle at historien om Jona var vanskelig for ham.  ”Jeg kan ikke forstå at Jona kunne leve tre dager i magen på en fisk,” svarte han.  ”Ikke verre,” sa pastoren.  ”Jeg synes det kan være vanskelig å forstå hvordan Gud kunne skape himmel og jord.  Alt fra det minste molekyl, til gigantiske planeter og solsystemer.  Blomster, fisker, fugler, dyr, og mennesker.  Alt skapte Han med sitt ord.  Da dette gikk opp for meg, løste en del andre mindre problemer seg.  For Han som klarte å skape alt dette, Han kan også holde en mann i livet i tre dager – selv i en fiskemage.”  Og ikke bare det: Han kan også hjelpe oss i vår svakhet og hjelpeløshet.  Når vi opplever oss slukt opp av bekymringer og vanskeligheter, er det da noe som er for vanskelig for Han?  Er ditt problem så stort at Herren ikke kan hjelpe?  Tror du Herren må stå foran dine vanskeligheter og si: ”Nei, dette ble for stort for meg. Her må jeg nok gi opp.”  Gud er fortsatt den allmektige, alt kjøds Gud.  Søk Han og lev i Hans nærhet, så vil du se at Han har en utgang og en plan for din redning. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar