onsdag 15. november 2017

Et hellig sted


Da sa Høvdingen over Herrens hær til Josva: "Ta sandalen av foten din, for stedet hvor du står, er hellig." Og Josva gjorde det.  Josva 5:15

Flere ganger leser vi i Bibelen om hellige steder.  Hva er det som er så spesielt med disse stedene?  Er det en spesielt vakker natur?  Er det praktfulle eller kostbare byggverk?  Er det noen som på en spesiell måte har innviet dette stedet til Herren?  Hva gjør et sted hellig?  Kanskje er et hellig sted mer et tidspunkt i livet, enn geografi og bygninger. Hva gjorde området utenfor Jeriko til et hellig sted for Josva?  Jo, det var her Herren åpenbarte seg for ham.  Gud møtte Josva på en spesiell måte.  Når Jakob erklærer at Betel må være Guds hus, himmelens port, så er det fordi han har møtt Herren der.  Det er ikke slik at sand og grus fra området utenfor Jeriko er mer hellig enn andre steder.  Men møtet med Gud, erfaringen av Herren, er et hellig sted i livet mitt.  I Det Nye Testamentet kommer dette tydelig frem gjennom Jesu holdning til det hellige Guds tempel.  Bygningen Jesus snakker om er ikke hogd ut av menneskehender i stein, men formet av Gud selv av jordens støv.  Mennesket er Gud hellige tempel, 1. Kor 3:16-17.  Du er et hellig sted hvor Gud kan åpenbare seg og tale inn i vår tid.  Kanskje dette medfører at vi må tenke annerledes om mennesket enn vi ofte gjør?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar