torsdag 23. november 2017

Full lønn


Ta dere i vare, så dere ikke mister det som dere har vunnet med deres arbeid, men kan få full lønn!  2. Joh 1:8

Jeg har blitt overrasket over at en del kristne ser ut for å tro at Herren ikke velsigner og lønner den innsatsen som aktive troende mennesker nedlegger i Guds rike.  Det er mange avsnitt i Bibelen som omtaler lønn for det arbeidet vi gjør for Herren.  Vi får både lønn i form av velsignelse her i tiden, og vil bli belønnet for vår innsats når vi en dag skal stå for Kristi domsstol.  Det er kanskje det siste man motsetter seg mest.  Men her er Guds ord tydelig bl.a. i 2. Kor 5:10, hvor det står at vi ved Kristi domsstol skal få igjen for det vi har gjort her i livet.  I Åp 22:12 sier Jesus at når Han kommer, skal Han ha med seg den lønn Han vil gi enhver etter sine gjerninger.  ”Hver av dem skal få sin lønn etter sitt eget arbeid” sier 1. Kor 3:8.  Dette handler selvfølgelig ikke om frelsen.  Frelsen er ikke lønn.  Det er en Guds gave til alle som tar imot Jesus Kristus.  I tillegg til frelsens gave vil Herren lønne deg for det du har gjort for Ham her i tiden. Skulle Gud gi den samme lønn til late, troløse kristne uten vilje til å gjøre Guds vilje, som Han gir til mennesker som har ofret hele sitt liv i tjeneste for Ham?  Guds ord sier noe annet.  Gud er nådig, noen straff blir det ikke, men heller ikke noen lønn for den som er lat og ulydig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar