tirsdag 17. juli 2018

Så var det dette med liv og lære da ...

Derfor; hver den som hører disse Mine ord og gjør etter dem, ham vil Jeg sammenligne med en klok mann som bygde huset sitt på fjell. Og regnet øste ned, vannflommene kom, og vinden blåste og slo mot dette huset. Men det falt ikke, for det var grunnlagt på fjell. Men hver den som hører disse Mine ord og ikke gjør etter dem, han er lik en uforstandig mann som bygde huset sitt på sand. Og regnet øste ned, vannflommene kom, og vinden blåste og slo mot dette huset. Og det falt. Og fallet var stort. Da Jesus hadde endt denne talen, var folket overveldet av Hans lære. For Han lærte dem som en som har myndighet, og ikke som de skriftlærde.  Matt 7:24-29

Denne bibelteksten har fått ny aktualitet etter at jeg bygde hus på Lista for noen år siden.  Hele byggefeltet hvor jeg bodde hadde bygget på sandgrunn.  Så pastoren bygget altså sitt hus på sand.  På søndagsskolen sang vi om hvordan det gikk med huset til den mannen.  Entreprenøren forsøkte å trøste en pastor, og fortalte meg at stabil sand er noe av det beste å bygge på.  Men jeg gjorde meg noen tanker om de røster som vil fortelle oss at andre grunnvoller enn den Bibelen viser oss er like gode.  Den som bygger på Jesu ord, sammenlignes med en som bygger på noe solid.  Vil du ha en solid grunnvoll i ditt liv, så må du bygge på Guds ord.  Alle andre grunnvoller vil svikte i livets vær og vind.  Derfor er det så trist når mennesker som kaller seg kristne ikke vil ta Guds ord på alvor.  Man velger å sette sitt eget intellekt og sine egne tanker over ordet.

I vår tid snakker man om å finne ”min vei” til Gud.  Men det finnes bare en vei til Gud.  Det finnes bare en grunnvoll for livet.  Kun en grunnvoll som tåler livets siste storm.  Bibelen sier at livet er som et vindpust, Salme 78:39 og 144:4.  Når vinden blåser over mitt liv, den siste livsstormen, da vil det vise seg om jeg har bygget på rett grunnvoll.  Da er det ikke om jeg har funnet ”min vei” som teller, men om jeg har funnet Veien.  

Andaktene på bloggen er hentet fra boken "En om dagen" som er utgitt av Frihet forlag.  Boken selges nå til tilbudspris.  Klikk her for å se mer omtale.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar