onsdag 15. august 2018

Å kjenne Gud

Og dette er det evige livet, at de kjenner Deg, Den eneste sanne Gud, og Jesus Kristus, Ham som Du har utsendt.  Joh 17:3

Å kjenne Gud er ikke noe vi lærer gjennom et undervisningsopplegg eller en metode.  Det er noe som vokser fram gjennom et forhold til Jesus Kristus.  Mange kristne lengter etter erfaringer med Gud.  Vi ønsker å lære Gud bedre å kjenne.  Men det er ikke alltid vi ønsker å være der Han åpenbarer seg.  I Bibelen ser vi at Gud har mange ulike navn.  I den norske oversettelsen har man valgt også å oversette navnene, for eksempel ”Herren vår trøst” eller ”Herren vår forsørger.”  Det er mange slike navn på Gud, og alle er et uttrykk for livssituasjoner.  I hvilken livssituasjon er du når Herren åpenbarer seg for deg som din trøster?  Jo, du er i sorg.  Når lærer du Gud å kjenne som den som gir fred?  Jo, når du selv ikke har fred.  Kunnskap om Gud er ikke det samme som å kjenne Gud.  Alle som leser Bibelen og hører vitnesbyrdet fra andre kristne, vet at Gud er vår fred.  Vi vet at han er vår trøst og vår forsørger.  Men ikke alle kjenner Gud på denne måten, fordi ikke alle har vært i den situasjonen hvor de har hatt dette konkrete behovet. Gud møter deg der du har behov.  Gjennom det lærer du Han stadig bedre å kjenne. Der du er i dag, kan Gud møte deg.  Derfor opplever vi også Gud forskjellig, for vi er ikke i samme fase av livet.  Noen har sorg, andre er rådville, svake og kjemper med ufred.  Det er da Herren åpenbarer seg for deg som din trøster, som underfull rådgiver, din styrke eller din fred. 

Andaktene på bloggen er hentet fra boken "En om dagen" som er utgitt av Frihet forlag.  Boken selges nå til tilbudspris.  Klikk her for å se mer omtale

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar