søndag 5. august 2018

Bønn og påkallelser

Og be alltid med all bønn og påkallelse i Ånden! Og slik skal dere være våkne med all utholdenhet og påkallelse for alle de hellige, og be også for meg, at det blir gitt meg ord, så jeg kan åpne min munn med frimodighet for å gjøre kjent hemmeligheten i evangeliet,  Ef 6:18-20

Noe av det viktigste vi kan be om, er at det skal bli gitt oss ord, slik at vi kan åpne vår munn med frimodighet og gjøre evangeliets hemmelighet litt mindre hemmelig.  At vi kan være med å åpenbare frelsen for mennesker vi har rundt oss. Det finnes mange måter å be på.  Det finnes også mennesker som i større grad enn andre kalles inn i et liv i bønn.  De har en spesiell bønnetjeneste.  Noen får det tidlig, andre vokser inn i denne tjenesten etter hvert som livet går sin gang.  Men både de som har en slik tjeneste og de som ikke har det, får ha det samme privilegiet: å komme innfor Gud med våre tanker, med gleder og sorger, med ønsker og takk. Men framfor alt kan vi komme med forbønner for andre mennesker. 

Vi kristne kan være fulle av dårlig samvittighet både for at vi ikke ber nok, ikke leser nok i Bibelen, ikke vitner nok osv.  Jeg tror dårlig samvittighet hindrer oss i å få et naturlig forhold til både bønn og andre ting.  Vi lager oss rammer for hvordan ting skal fungere, og når vi selv ikke passer inn i rammene er det jo et problem.  Da er bønnen blitt et problem i stedet for en velsignelse.  Samtidig som bønn kan være et arbeid, så handler det også om å finne hvilen i Jesu armer.  Et sted du får være sammen med Herren uten å tenke på prestasjoner og forventninger.  Hvorfor ikke ta noen minutter sammen med Herren og takke for denne muligheten nå?

Andaktene på bloggen er hentet fra boken "En om dagen" som er utgitt av Frihet forlag.  Boken selges nå til tilbudspris.  Klikk her for å se mer omtale

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar