torsdag 30. august 2018

Korsets triumf

Han avvæpnet myndighetene og maktene, og vanæret dem offentlig da Han triumferte over dem på korset.  Kol 2:15

Å dø på et kors, er en grusom tortur.  Likevel har korset blitt et symbol på liv og seier.  Vi har kors på vegger og i smykker rundt halsen.  Ikke alle som går med dette smykket vet hva det symboliserer.  En av de religiøse sekter vi har i Norge reagerer negativt på at vi kristne løfter fram korset, nettopp fordi det oppfattes som et symbol på død.  Ville du også hatt en galge eller elektrisk stol på veggen eller rundt halsen, ble jeg spurt en gang.  Nei, jeg ville ikke det.  Korset representerer nemlig ikke bare død, men syndens død.  Korset symboliserer min død. ”Jeg er blitt korsfestet med Kristus. Det er ikke lenger jeg som lever, men Kristus lever i meg.”   Korset er også et mektig bilde på Kristi seier. Han har avvæpnet alle den ondes krefter i mitt liv.  Det vil jeg gjerne vise med et stort kors på veggen i stua hjemme.  Hver gang den onde måtte finne på å titte inn vinduet i mitt hjem, skal han bli minnet om korsets nederlag.  Nederlag for den onde, men triumf for Kristus.  Det var ikke en slagen mann som døde på korset, det var en triumferende seierherre.  Den triumfen og seieren har jeg blitt en del av. Derfor kan jeg med stor frimodighet løfte fram korset – et symbol på død, men også på seier og liv. 

Andaktene på bloggen er hentet fra boken "En om dagen" som er utgitt av Frihet forlag.  Boken selges nå til tilbudspris.  Klikk her for å se mer omtale

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar