fredag 24. august 2018

Guds dom

Da Gud så deres gjerninger, at de vendte om fra sin onde ferd, da angret Gud den onde ulykken Han hadde sagt Han ville føre over dem, og Han gjorde det ikke.  Jona 3:10

Gud gir alltid folk en mulighet til omvendelse.  Vi kjenner historien om Jona, som forsøkte å rømme fra kallet Gud hadde gitt ham om å advare folket i Ninive.  Etter mye om og men, gjorde han likevel det Herren hadde kalt ham til.  Han forkynte dom over Ninive.  Dette ble sterkt for folket å høre, og de tok imot muligheten Gud gav dem til omvendelse.

Også i dag lyder ordet om Guds dom.  Vi vet den kommer.  En dag vil Gud sitte på sin trone og alle mennesker er samlet foran Ham, både levende og døde.  De som er i gravene har stått opp og står side om side med de som lever.  Så vil Den Allmektige Gud felle dom.  Men før denne dommen kommer, tilbyr Han oss muligheten til å vende om.  På dommens dag trekker Gud bare konsekvensene av våre valg her i livet.  Har vi valgt Herren, får vi livet.  Har vi avvist Herren, venter fortapelsen. Hvordan dette konkret vil skje, vet bare Herren, men vi vet at i dag er nådens dag.  Vi kan omvende oss og ta imot frelsen.  Da kan vi allerede i dag glede oss over livet med Gud.  Så vet vi at etter dommens dag skal vi leve med Han i all evighet i en fullkommen verden. 

Andaktene på bloggen er hentet fra boken "En om dagen" som er utgitt av Frihet forlag.  Boken selges nå til tilbudspris.  Klikk her for å se mer omtale

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar